فروشگاه اینترنتی کشمش

فروشگاه اینترنتی کشمش

فروشگاه اینترنتی کشمش

فروشگاه اینترنتی کشمش

فروشگاه اینترنتی کشمش

کلمات کلیدی

۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

علائم آرتروز گردن و کمر

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۳۶ ب.ظ

علائم آرتروز گردن و کمر

آرتروز کمر ،آرتروز کمر چیست،آرتروز کمر و درمان،آرتروز کمر ورزش،آرتروز کمر و گردن،آرتروز کمر ویکی پدیا،آرتروز کمر و زانو،علائم آرتروز کمر،درمان آرتروز کمر با ورزش،درمان آرتروز کمردرد،علایم آرتروز کمر چیست،درمان آرتروز کمر چیست،علت آرتروز کمر چیست،علائم آرتروز کمر چیست،آرتروز کمر و درمان آن،آرتروز کمر چگونه درمان میشود

آرتروز کمر

همانطور که می دانید آرتروز کمر در ناحیه پایین ستون فقرات بروز می کند. این نوع آرتروز مانند آرتروز هر قسمت دیگری از بدن ناشی از پدیده تخریب مفصل است. در واقع غضروف آسیب پذیر شده و غشای سینوویال مفصل دچار التهاب می شود و ضخامت انتهاهای استخوان ها افزایش پیدا می کند. در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آرتروز کمر صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.آرتروز کمر بیش از هر چیز، به مهره های کمری واقع در انتهای ستون فقرات حمله می کند. علائم زیادی خبر از بروز این بیماری می دهند که باید نسبت به آنها هوشیار بود. در این مطلب به 6 علامت مشخص آرتروز کمر اشاره کرده و توصیه می کنیم با مشاهده آنها با پزشک متخصص مشورت کنید. آرتروز کمر در ناحیه پایین ستون فقرات بروز می کند. این نوع آرتروز مانند آرتروز هر قسمت دیگری از بدن ناشی از پدیده تخریب مفصل است. در واقع غضروف آسیب پذیر شده و غشای سینوویال مفصل دچار التهاب می شود و ضخامت انتهاهای استخوان ها افزایش پیدا می کند. بعد از 65 سالگی معمولا آرتروز کمر، مفاصل بین مهره ای پشتی را درگیر می کند. این نوع آرتروز در بیماران جوان تر بیشتر در ناحیه دیسک های بین مهره ای جا خوش می کند.

آتروز کمر چیست و انواع آن

اسپوندیلوز (آرتروز ستون فقرات) یکی از دلایل اصلی درد ستون فقرات و سفتی آن به خاطر فرسایش مفاصل با بالا رفتن سن است. اسپوندیلوز بر اساس ناحیه ای از ستون فقرات که تحت تاثیر بیماری قرار گرفته به صورت زیر قابل طبقه بندی می باشد: • اسپوندیلوز سرویکس (آرتروز گردن) • اسپوندیلوز توراسیک (آرتروز قفسه سینه) • اسپوندیلوز ستون فقرات (آرتروز کمر) فرسایش روزمره باعث وارد شدن آسیب به مفاصل ستون فقرات می شود. در مراحل پیشرفته این آسیب، آرتروز ستون فقرات می تواند دردناک شده و تبدیل به شرایطی شود که در آن اعصاب گاز گرفته شده یا تحت فشار قرار می گیرند (برای مثال عصب سیاتیک). متاسفانه، برای این مشکل هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. اما خبر خوب در این رابطه این است که امروزه روش های مختلف برای درمان آرتروز ستون فقرات و کنترل علائم بیماری و درمان آرتروز کمر و ساده کردن زندگی از طریق مدیریت صحیح شرایط بیمار وجود دارد. بطور خاص روش های مورد استفاده در فیزیوتراپی کمردرد دارای تاثیر با اهمیت بر کاهش درد بیمار مبتلا به آرتروز کمر، بهبود عملکرد مفاصل و گسترش دامنه حرکتی آنها است. علاوه بر این با استفاده از این روش ها می توان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داده و تخریب ایجاد شده به خاطر ابتلا به اسپوندیلوز (آرتروز ستون فقرات) را تا حد ممکن کنترل کرد. نتایج مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهد روش های فیزیوتراپی می تواند نقش اساسی در کاهش درد و عدم پایداری ایجاد شده به خاطر اسپوندیلوز داشته باشد.

آمار آرتروز کمر

بر اساس بررسی های محققان فرانسوی، 84 درصد آقایان و 74 درصد خانم های بالای 50 سال در عکس های رادیولوژی علائمی از آرتروز کمری را دارند. در واقع با در نظر گرفتن تعداد مفصل ها و فشردگی مهره های کمری، این میزان شیوع قابل فهم به نظر می رسد. دردهای ناشی از این مشکل در اکثر موارد «دردهای مکانیکی» بوده و با راه رفتن تشدید می شود. ممکن است فردی بعد از یک کیلومتر دچار کمردرد شود و فرد دیگری با پنجاه متر پیاده روی نیز احساس درد کند. در این صورت بیمار باید به مدت چند دقیقه ای توقف کرده و دوباره مسیر خود را در پیش بگیرد.

علت آرتروز کمر

در حالت عادی، مفاصل فاست به راحتی کنار هم قرار گرفته و بر روی یکدیگر بدون وارد شدن فشار خاص حرکت می کنند. در صورتی که بر محل رسیدن مفاصل به یکدیگر فشار وارد شود، غضروف موجود در سطح مفصل به تدریج از بین رفته یا دچار فرسایش می شود. هر بخش از ستون فقرات دارای سه مفصل حرکتی اصلی است که عبارتند از یک دیسک میان مهره ای و دو مفصل فاست . این شرایط در حالی است که آسیب دیدگی یا ایجاد مشکل برای یکی از این ساختارها می تواند بر دو ساختار دیگر نیز تاثیر گذار باشد. برای مثال با نازک شدن دیسک به خاطر افزایش سن و یا فرسایش ناشی از انجام فعالیت های روزانه، فضای بین دو مهره ستون فقرات کاهش پیدا می کند و به این ترتیب مفاصل فاست به یکدیگر فشرده می شوند. علاوه بر این مفاصل فاست ممکن است در نتیجه یک آسیب دیدگی قبلی دچار التهاب شوند. ترک خوردگی، پاره شدن رباط ها، و مشکلات دیسک کمر همگی می توانند باعث حرکت غیر عادی و قرار گیری نامناسب مهره های کمر در کنار یکدیگر شده و باعث وارد شدن فشار بیش از حد به سطح مفاصل فاست شود. بدن انسان به فشار اضافی ایجاد شده در این حالت با ایجاد زائده های استخوانی واکنش نشان می دهد. با تشکیل زائده های استخوانی در اطراف لبه های مفاصل فاست، اندازه این مفاصل بزرگ می شود. در اصطلاح به این مشکل فرا درمانی (hypertrophy) می گویند. در واقع، سطح مفاصل در این شرایط متورم می شود. به این ترتیب در ادامه با فرسایش غضروف مفصل یا از بین رفتن آن، استخوان زیر غضروف بدون پوشش شده و بر روی استخوان مقابل آن کشیده می شود. در نتیجه شکل گیری این شرایط در ناحیه ستون فقرات، مفاصل ملتهب، متورم، و دردناک می گردند. آرتروز ستون فقرات می تواند به آرامی در طول یک دوره زمانی طولانی رشد کرده و توسعه پیدا کند. دلیل این موضوع تا حدودی به خاطر از بین رفتن ستون فقرات در گذر زمان است که دلیل اصلی ابتلای فرد به آتروز مفاصل فاست می باشد. علائم آرتروز کمر به ندرت بلافاصله پس از ایجاد مشکل در بدن فرد مشاهده می شوند. به هر حال، حرکت سریع، وارد شدن فشار، یا خم شدن کمر به سمت عقب می تواند باعث آسیب دیدگی مفاصل فاست شده و این شرایط با مشاهده فوری علائم بیماری همراه است.

دلایل آرتروز کمر

مهره های کمری با ساخت استخوان اضافی نسبت به ضعف مفصل واکنش نشان می دهند و این مسئله باعث تنگی کانال نخاعی کمر شده و حرکت ستون فقرات را محدود می کند. این مسئله نیز باعث ایجاد درد در این ناحیه خواهد شد.در این صورت درد در ناحیه انتهای کمر بسیار شدید است و بعد از هر نوع فعالیت بدنی، از بلند کردن اشیا گرفته تا حتی یک عطسه ساده ، درد ناگهانی بروز می کند. این درد همچنین به پای بیمار سرایت می کند.ین درد از ضعف دیسک بین مهره ها که از حلقه فیبری غضروفی تشکیل شده ناشی می شود و بخشی از هسته ژلاتینی داخل دیسک بیرون می زند که به آن بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) گفته می شود. برخی افراد که از درد کمری رنج می برند، خمیده راه می روند، زیرا خم شدن با گشاد کردن کانال تنگ شده نخاعی باعث تسکین مفاصل کمری می شود این بیرون زدگی به ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد می کند و ممکن است باعث بروز سیاتیک شده و یا به عصب کرورال فشار آورده و باعث بروز سیاتیک پا (جلوی ساق پا) می شود.

علائم و نشانه های آرتروز کمر

درد ناشی از آرتروز ستون فقرات معمولاً پس از استراحت یا خوابیدن تشدید می شود. علاوه بر این، خم کردن کمر به پهلوها یا به سمت عقب نیز می تواند باعث ایجاد درد در همان ناحیه ای شود که مفصل فاست دچار آرتروز شده است. برای مثال، اگر شما روی شکم خود بر روی سطح صاف دراز کشیده و بالا تنه خود را بلند کنید، باعث کشیدن بیش از حد ستون فقرات و افزایش فشار به مفاصل فاست می شوید و این شرایط در صورت ابتلای شما به آرتروز مفصل فاست می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شود. در این حالت درد ممکن است در ناحیه میانی کمر احساس شده و سپس به یک یا هر دو باسن کشیده شود. گاهی اوقات در این شرایط می توان گسترش درد را در ناحیه ران ها نیز مشاهده کرد، اما این درد به ندرت به زیر ناحیه زانو می رسد. احساس بی حسی و سوزش (علائم تحت فشار قرار گرفتن عصب) در این رابطه معمولاً احساس نمی شود، زیرا آرتروز ستون فقرات معمولاً فقط باعث ایجاد درد مکانیکی می شود. در این حالت درد مکانیکی دردی است که در نتیجه حرکت غیر عادی ستون فقرات ایجاد می شود.

درمان آرتروز کمر

تمرین‌های تقویت کمر و گردن:تمرین‌های مخصوص قوی‌تر کردن عضله‌ها به افزایش حمایت از مفصل‌های مبتلا به آرتروز و کاهش فشار روی آنها کمک می‌کند. وسایل ارزان قیمتی مانند نوارها یا کش‌های ورزشی و همچنین وزنه را می‌توان برای افزایش مقاومت در برابر انجام حرکت و مؤثرتر ساختن تمرین به کار برد.

تمرین‌های ایروبیک (هوازی) کم برخورد:فعالیت‌های هوازی عملکرد ریه‌ها و سیستم گردش خون را بهبود می‌دهد و برای کاهش وزن نیز مفید است. پیاده روی، دوچرخه ثابت و ورزش در آب، برای مثال آب درمانی،  فعالیت‌های پرطرفداری هستند که فشار غیرضروری به ستون فقرات وارد نمی‌کنند.

تمرین‌های افزایش دامنه حرکتی:در این تمرین‌ها بر نرمش مفصل‌های پشت بدن، کاهش خشکی و گرفتگی و حفظ دامنه حرکتی طبیعی تمرکز می‌شود. حرکت‌های کششی ملایم رو به جلو، عقب و طرفین نمونه‌ای از این تمرین‌ها به شمار می‌رود. یوگای ملایم نیز به دلیل افزایش انعطاف‌پذیری مفید است.

اوزون‌تراپی: روش درمان با اوزون یا پرولوزون، شیوه‌ی نوین درمانی است که موجب تحریک مفصل آسیب‌دیده به تولید کلاژن بیشتر می‌شود، ماده‌ای که موجب بازسازی غضروف‌ها، تقویت تاندون‌ها و لیگامنت‌ها و جلوگیری از روند پیشروی آرتروز مفصل می‌شود. بنابراین تزریق اوزون در ناحیه آسیب‌دیده، روند فرسایش و آسیب را متوقف می‌کند و  موجب بهبودی می‌شود و درد بیمار را برطرف می‌کند. روش تزریق اوزون (پرولوزون‌تراپی)، تنها علائم آرتروز را تسکین نمی‌دهد، بلکه علت اصلی و زمینه‌ای آرتروز را برطرف می‌کند و بنابراین به کمک این درمان شما می توانید دوباره به زندگی بدون درد بازگردید. اوزون‌تراپی روشی است که موجب آغاز فرآیندهای طبیعی بهبودی در بدن می شود. تاثیرات آن عبارتند از:

دارای اثر ضدالتهاب و ضد درد

فعال‌سازی آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان در بدن

غیرفعال کردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و تک‌یاخته‌ها

فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن

فعال‌سازی متابولیسم سلولی

بهبودی جریان خون و اکسیژن‌رسانی به عضو

پیشبرد روند بهبودی و تقویت تاندون‌ها و رباط‌ها

فعال‌سازی تشکیل مواد فعال بیولوژیکی

اکسیده‌ کردن پلاک های شریانی

پزشک با توجه به منشأ درد در ستون فقرات تمرین‌های خاصی را به هر بیمار آموزش می‌دهد. در کل بیماران باید پیش از شروع تمرین با پزشک معالج خود مشورت کنند.

تشخیص آرتروز کمر

اشعه ی ایکس MRI : ام آر آی ستون فقرات آزمایشی است که در آن از امواج رادیویی به منظور بررسی ستون فقرات استفاده می شود. پزشکان معمولا” قبل از انجام یک اسکن ام آر آی به‌خوبی می‌دانند که بدنبال چه چیزی هستند. این اسکن‌ها اغلب برای برنامه‌ پیش از جراحی، از جمله برای فشار زدایی و یا همجوشی مهره‌های کمر استفاده می شود. با تقبل هزینه ام آر آی ، اسکن‌های ام آر آی برای کسب اطلاعات در مورد سلامت دیسک و همچنین حضور هر گونه تومور نخاعی یا فتق دیسک کمر (که باعث فشردگی ریشه های عصبی و کمر درد می‌شود) از دقت و حساسیت بالایی برخوردارند. CAT مجوعه ای از عکس برداری ها به کمک اشعه ی ایکس، که به پزشک تصویر ستون فقرات با جزئیات بالا را نشان می دهد. میلوگرافی : آزمایشی که طی آن، پزشک یک مایع رنگی به ستون فقرات بیمار تزریق می کند. اسکن استخوان : آزمایشی که طی آن ماده ای رادیو اکتیو به فرد تزریق می کنند که نشان می دهد در چه مکانی استخوان در حال از بین رفتن و یا تشکیل شدن است.

روشهای درمان آرتروز کمر

فیزیوتراپی :از فیزیوتراپی به منظور تقویت عضلات ستون مهره در ناحیه ی کمر استفاده می شود. عضلات قوی تر، بهتر از ستون فقرات پشتیبانی کرده و بار وارد شده روی مفاصل فاست را کمتر می کنند. حتی در بیمارانی که فعالیت کرده و تناسب اندام دارند هم، می توان عضلات ستون مهره را قوی تر کرد و علائم بیماری و کمر درد را کاهش داد. کاهش وزن :کم کردن وزن در بیماران که مفاصل فرسوده دارند، عملی دشوار است. با این حال، کم کردن مقدار کمی وزن هم می تواند عامل موثری بر کاهش درد باشد. با کاهش 5 کیلوگرم یا بیشتر از وزن، مفاصل فاست فشار کمتری را متحمل خواهند شد و این می تواند به طور قابل قبولی درد را کاهش دهد. دارو های ضد التهاب :این دارو ها می توانند التهاب اطراف یک مفصل دچار آماس را کاهش دهند. با کم تر شدن التهاب، معمولا درد نیز کاهش می یابد. از مصرف این دارو ها بدون نظارت پزشک خودداری کنید. سرما و گرما :گرما دادن و سرد کردن، می توانند در درمان آرتروز ستون فقرات کمر بسیار موثر واقع شوند. بیماران معمولا به این نتیجه می رسند که استفاده از گرما، قبل از انجام فعالیت به منظور “شل کردن” ستون فقرات می تواند کارساز باشد. همچنین بهترین زمان استفاده از یخ، بعد از از فعالیت های شدید است. درمان های کایروپراکتیک :پزشکان کایروپراکتور، معمولا تنظیم ستون فقرات را با روشی که به آن مانیپولاسیون می گویند، تنظیم می کنند. این روش ها می توانند درد را به طور قابل توجهی کاهش دهند. معمولا کاهش درد به طور موقتی است. درمان های جایگزین :این روش های درمانی عبارتند از طب سوزنی، ماساژ، مغناطیس درمانی، درمان طبیعی و غیره. شکی نیست که این روش ها می توانند به طور قابل توجهی در درمان گردن درد و کمر درد موثر واقع شود. با وجود این که تحقیق علمی مبنی بر تاثیر گذار بودن این روش ها وجود ندارد، بیشتر آن ها عوارض جانبی کمی داشته و از قیمت مناسبی برخوردارند. تزریقات اپیدورال :این تزریقات روش مناسبی برای توزیع استروئید در اطراف ناحیه ی مبتلا به آرتروز می باشند. کورتیزون یک داروی ضد التهاب قدرتمند است. استفاده از سوزن، این اجازه را می دهد که دارو مستقیما به بافت دچار آرتروز برسد. تزریقات در مفاصل فاست :این تزریقات ستون فقرات یک روش رایج دیگر برای درمان آرتروز ستون فقرات می باشند. در این روش، یک داروی بی حسی موضعی و معمولا دارو های استروئیدی، مستقیما به درون یک مفصل فرسوده تزریق می شوند. هدف از این کار دو چیز است. اول، با این کار می توان تشخیص آرتروز در مفصل فاست را تایید کرد. اگر درد بیمار پس از تزریق کاملا بهبود یابد، منشا اصلی درد به درستی تشخیص داده شده است. دوم این که تزریقات به مفاصل می توانند التهاب و درد را به طور قابل توجهی برای هفته ها یا ماه ها کاهش داده و به بیمار اجازه دهند دیگر برنامه های درمانی خود را دنبال کند (مثل فیزیوتراپی) که بدون تزریق، این کار بسیار دردناک خواهد بود.

بیشتر بخوانید : آرتروز زانو ♥ آرتروز گردن ♥ گرفتگی کمر ♥ گودی کمردرد فیله کمر

  • بندر موسوی

علت وزوز گوش سمت راست

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴ ق.ظ

علت وزوز گوش سمت راست

وزوز گوش ,وزوز گوش نشانه چیست,وزوز گوش به انگلیسی,وزوز گوش و درمان آن,وزوز گوش راست,وزوز گوش و سرگیجه,وزوز گوش از چیست,وزوز گوش و سردرد,وزوز گوش طب سنتی،درمان وزوز گوش با عسل

وزوز گوش , وزوز گوش نشانه چیست , وزوز گوش و درمان آن , وزوز گوش راست

توضیحاتی در مورد وزوز گوش

وزوز گوش یا پُرشنوایی وضعیت‌هایی هستند که در آن‌ها، بیمار به صورت گاه و بیگاه‌ صداهای ناخوشایندی را در گوش خود می‌شنود. این صداها ممکن است به خواب و تمرکز بیمار آسیب برسانند. یکی از دلایل احتمالی بروز این بیماری، وجود نقص در دستگاه شنوایی نظیر اختلافات فشار و جراحت در حفره‌ی گوش داخلی و عصب‌های گوش، عدم تعادل عصبی در ستون فقرات یا آرواره، وجود التهاب یا تنش در گردش خون ماهیچه‌ها، عدم تعادل در آرواره و دندان‌ها، آسیب‌ به اعصاب شنوایی ناشی از افزایش سن،‌ عدم تعادل در مهره‌های گردنی،‌ ورود شی خارجی به گوش داخلی و غیره است.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد وزوز گوش صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

وزوز گوش چیست

وزوز گوش عبارت است از احساس صدای زنگ یا صداهای دیگر در گوش یا درک آن در مغز هنگامی که محرک صوتی خارجی وجود ندارد.[۲] این صدا معمولاً به صورت زنگ می‌باشد. این حالت می‌تواند به صورت موقتی یا دائمی باشد. اگر وزوز گوش خفیف باشد در حالت آرامش شنیده می‌شود ولی اگر خیلی شدید باشد در شنوایی فرد تداخل به وجود می‌آورد و می‌تواند باعث اختلال فعالیت و خواب، و عصبی‌شدن فرد شود. وزوز گوش به دو دسته تقسیم می‌شود: وزوز خودشنو یا ذهنی (subjective): شکل معمول وزوز که فقط خود فرد آن را می‌شنود. وزوز دگرشنو یا عینی (objective): شکل نادری از وزوز که برای خود فرد و اطرافیانش قابل شنیدن است.

علل وزوز گوش

وزوز گوش به تنهایی یک بیماری نیست بلکه علامت بسیاری از بیماری‌های گوش می‌باشد مانند کاهش شنوایی (به خصوص پیرگوشی)، عفونت گوش، بیماری منیر، عارضه جانبی داروها، جسم خارجی، کاهش شنوایی ناشی از سروصدا. نوعی وزوز ناشی از اختلالات عروقی نیز وجود دارد که ضربان‌دار است و وزوز تپشی (pulsatile) نامیده می‌شود.

شیوع وزوز گوش

وزوز گوش تقریباً شایع است و در یک بررسی یک‌پنجم افراد ۵۵ تا ۶۵ سال آن را ذکر کرده‌اند.

درمان وزوز گوش

درمان به عامل ایجادکننده مرتبط می‌باشد. درمان علل ذهنی تزریق لیدوکائین به گوش داخلی، تجویز بنزودیازپین‌ها و ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای، پرهیز از کافئین، نمک و نیکوتین، مصرف مکمل روی می‌باشد و همچنین از درمان‌های جدید نیز می‌توان بیوفیدبک و نوروفیدبک را نام برد. درمان علل عینی پرتوجراحی با اشعه گاما (گاما نایف)، سم بوتولینیوم، پوشاندن حلزون شنوایی با کاشت تفلون، شستشوی گوش (در صورت وجود سرومن)، مصرف پروپرانولول و کلونازپام و … می‌باشد. گاه وسیله‌ای شبیه به سمعک نیز به کار گرفته می‌شود که با ایجاد نوفه در گوش مورد نظر، وزوز را پوشش و کاهش می‌دهد، به این وسیله، پوشانهٔ وزوز می‌گویند. کاهش وزوز با استفاده از پوشانهٔ ترازپایین را نیز فرونشانی وزوز می‌نامند. گاه یک رویکرد درمانی جامع نیز با هدف خوگیری و کنار آمدن بیمار با وزوز انجام می‌گیرد که اصطلاحا به آن آموزش‌درمانی وزوز گفته می‌شود.درمان وزوز گوش می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ از این رو، در درجه‌ی اول، جهت اجتناب از این وضعیت باید مراقبت‌های کامل را به عمل آورید، یا در صورت ابتلا به این مشکل، از انجام کارهایی که ممکن است این علائم را وخیم کنند، خودداری کنید. علائم قابل ملاحظه‌ در این وضعیت ممکن است شامل احساس ضعف و بی‌حسی در یک طرف صورت، از دست دادن هماهنگی در برخی اندام‌های مرتبط، و شنیدن صداهای هیس‌هیس، وزوز، و غرغر از داخل گوش باشند. وزوز گوش ممکن است بیش از یک هفته به طول بینجامد.

وزوز گوش و ترفند ضربه‌ ی ملایم به جمجمه

۱. ترفند ضربه‌ی ملایم به جمجمه الف. گوش‌های‌تان را با کف دست‌تان به گونه‌ای بپوشانید که انگشتان‌تان به سمت پشت سرتان باشند و جمجمه‌تان را پوشش دهند. ب. در این وضعیت، نوک انگشتان وسط دو دست باید همدیگر را لمس کنند. پ. انگشتان اشاره‌تان را روی انگشتان وسط‌تان قرار دهید. ت. در این حالت، ضربه‌ی سریع و ملایمی به جمجمه‌تان بزنید؛ به گونه‌ای که صدای ضربه را با گوش‌تان بشنوید. ث. این حرکت را ۴۰ الی ۵۰ بار تکرار کنید تا صدای زنگ گوش‌تان فروکش کند.

وزوز گوش و سرکه سیب

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب حل کنید. این محلول را روزی ۲ الی ۳ بار بنوشید تا احساس صدای زنگ در گوش‌تان تسکین یابد.

وزوز گوش و سیر

دو حبه سیر را له کنید و به همراه روغن کنجد حرارت دهید. سپس این ترکیب را از صافی عبور دهید و ۲ الی ۳ قطره از آن را در هر گوش‌تان بچکانید. این کار را باید هر شب، به مدت یک هفته، قبل از خواب انجام دهید.

وزوز گوش و پیاز

مقداری پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز را به مدت ۳۰ ثانیه حرارت دهید و اجازه دهید خنک شود. ۲ الی ۳ قطره از آن را در هر گوش‌تان بچکانید. ۵ دقیقه صبر کنید سپس سرتان را به طرفین خم کنید تا آب اضافه‌ی پیاز از گوش‌تان خارج شود. این کار را باید هر روز، به مدت یک هفته انجام دهید.

وزوز گوش و زنجبیل

با دم کردن یک و نیم قاشق غذاخوری زنجبیل تازه‌ی رنده شده در یک فنجان آب جوش، به مدت ۱۰ دقیقه، دمنوش زنجبیل تهیه کنید. سپس این دمنوش را از صافی عبور دهید و مقدار اندکی عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش را روزانه ۲ الی ۳ دفعه،‌ به مدت چندین روز، نوش جان کنید تا علائم وزوز گوش‌تان تسکین یابند.

وزوز گوش و آب نمک

یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را در ۲ فنجان آب گرم حل کنید. این محلول را در یک ظرف مخصوص اسپری بینی بریزید و داخل هر یک از سوراخ‌های بینی‌تان اسپری کنید. این روش درمانی را باید روزانه ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید تا گرفتگی داخل مجاری بینی‌تان به طور کامل باز شود.

وزوز گوش و کدو تنبل

کدو تنبل می‌تواند به خوبی کمبود ویتامین A را در بدن از بین ببرد؛ ویتامین A برای کارکرد مناسب حلزون گوش (در گوش داخلی) و کنترل انتقال و دریافت صدا در بدن بسیار ضروری است.

وزوز گوش و روغن خردل

کمی روغن خردل را حرارت دهید و چند قطره از آن را در گوش‌تان بچکانید. اجازه دهید روغن خردل به مدت ۱۰ دقیقه در گوش‌تان بماند و سپس، سرتان را به دو طرف کج کنید تا روغن اضافه از آن‌ها خارج شود. این کار را هر روز، به مدت یک هفته ادامه دهید.

درمان خانگی وزوز گوش

مصرف آناناس را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا از تاثیر آنزیم موجود در آن به نام بروملین بر کاهش التهابات بدن‌تان بهره‌مند شوید. هم‌چنین می‌تواند آب آناناس نیز نوش جان کنید. ۱۰. میوه‌ی خشک جویدن میوه‌ی خشک نظیر کشمش، خرما، و برگه‌ی زردآلو می‌تواند جریان خون را در نواحی اطراف گوش‌های‌تان بالا ببرد، و از این طریق، درد و التهاب آن ناحیه‌ی را تسکین دهد. این کار ناراحتی‌های ناشی از وزوز گوش‌تان را کاهش می‌دهد. مطلب مرتبط: گوش درد: ۱۴ درمان خانگی برای تسکین درد گوش ۱۱. روغن کنجد خواص آرامش‌بخش و تسکین دهندگی روغن کنجد به سرعت می‌توانند علائم مرتبط با وزوز گوش را کاهش دهند. فقط کافی است به اندازه‌ی ۵ الی ۱۰ قطره روغن کنجد را کمی حرارت دهید؛ سپس به پهلو دراز بکشید و به فاصله‌ی ۵ تا ۶ دقیقه، روغن کنجد گرم را در هر دو گوش بریزید. هنگام انجام این کار سعی کنید عمیق نفس بکشید. ۱۲. پا شویه ابتدا پاهای‌تان را در آب داغ بگذارید و سپس، آن‌ها را در آب سرد قرار دهید. این روش صداهای زنگ، هیس‌هیس، یا وزوز را در گوش‌تان به حداقل می‌رساند. ۱۳. دمنوش تخم شنبلیله مقداری تخم شنبلیله‌ی خرد شده (۱ قاشق چای خوری) را در یک فنجان آب جوش بریزید؛ اکنون این ترکیب را به مدت ۶ الی ۷ دقیقه با شعله‌ی ملایم حرارت دهید. این دمنوش را روزی دو دفعه، حداقل به مدت ۱۰ روز پشت سر هم، بنوشید تا وزوز گوش‌تان تسکین یابد. این دمنوش را با شیر میل نکنید. نکته: زنان باردار نباید از این درمان خانگی استفاده کنند. ۱۴. روغن نارگیل روغن نارگیل را به مقدار اندکی حرارت دهید. آن را در گوش‌تان بریزید تا صدای زنگ و وزوز گوش‌تان کاهش یابد. درمان وزوز گوش ۱۵: روغن کرچک چند قطره روغن کرچک را در گوش‌های‌تان بریزید و تکه پنبه‌ای را داخل گوش‌های‌تان قرار دهید. این کار را باید هر روز انجام دهید تا از درد و صدای زنگ در گوش‌تان خلاص شوید.

وزوز گوش در طب سوزنی

وزوز گوش را می‌توان با استفاده از طب سوزنی به طور موثری درمان کرد. نقاط طب سوزنی برای درمان وزوز گوش در همه‌ی جای بدن یافت می‌شوند؛ از جمله سر، پا، شکم، کمر، پشت، و غیره. برای خلاصی از درد گوش، و پیش از توسل به طب سوزنی با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

درمان گیاهی وزوز گوش

مواد موجود در درخت کهن‌دار یا جینکو دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی هستند و می‌توانند تمام انواع عفونت‌ها را درمان کنند و گردش خون را نیز در گوش‌ها بهبود ببخشند؛ به این ترتیب، می‌توانند احساس زنگ گوش را نیز کاهش دهند. روزی ۳ الی ۴ مرتبه، حدود ۱۲۰ الی ۲۴۰ میلی‌گرم عصاره‌ی درخت کهن‌دار یا جینکو را میل کنید. نکته: این درمان خانگی برای کودکان توصیه نمی‌شود. ۱۸. ریحان مقداری برگ ریحان را با استفاده از یک دستگاه خردکن خرد کنید. آب برگ‌های ریحان را بگیرید. آن را کمی حرارت دهید و چند قطره از آن را با استفاده از یک قطره چکان درون گوش‌تان بریزید. این کار را باید روزی ۲ دفعه، به مدت ۳ الی ۴ روز انجام دهید. ۱۹. بابونه، دارچین، هماور طبی (کامفری) بابونه، دارچین، و هماور طبی (کامفری) را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را ظرفی در بسته به دور از هوا و آب نگهداری کنید. یک قاشق چای خوری از این مخلوط را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب (یک فنجان) دم کنید. این دمنوش را از صافی عبور دهید و روزی سه بار نوش جان کنید تا از شر وزوز گوش خلاص شوید.یک قاشق غذاخوری چای سبز را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب جوش دم کنید. این دمنوش را از صافی عبور دهید و روزی ۲ الی ۳ مرتبه بنوشید. این دمنوش سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ از این رو، می‌تواند از صدای زنگ گوش پیشگیری کند. ۲۱. دمنوش داروش ۳ قاشق غذاخوری داروش را در ظرفی حاوی ۳ فنجان آب جوش بریزید. اجازه دهید به خوبی دم بکشد. سپس این دمنوش را از صافی عبور دهید و هنگام صبح بنوشید؛ این دمنوش را دو دفعه‌ی دیگر در روز میل کنید تا از شر مشکل وزوز گوش خلاص شوید. ۲۲. اورگانو (پونه کوهی) اورگانو (پونه کوهی) دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری، و ضد ویروسی است. حدود یک قاشق غذاخوری اورگانو خشک شده را به مدت۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ۱۰۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید. این جوشانده را روزی یک بار بنوشید تا درد ناشی از وزوز گوش‌تان کاهش یابد. درمان وزوز گوش۲۳: تخمه آفتابگردان تخمه آفتابگردان را می‌توانید مستقیما یا به صورت دمنوش (روزی یک یا دو بار) میل کنید تا گوش دردتان برطرف شود. ۲۴. گل ساعتی یک قاشق غذاخوری گل ساعتی خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس این دمنوش را از صافی رد کنید. برای خلاصی از شر درد گوش، این دمنوش را پیش از رفتن به تخت‌خواب میل کنید. ۲۵. موز سبز مقدار برگ موز سبز را بکوبید و له کنید. دو قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب بریزید و به مدت هشت هفته، روزی سه بار نوش جان کنید تا بهبودی حاصل شود. یا این‌که، برای مقابله با این مشکل از آب موز سبز استفاده کنید. فقط کافی است تکه پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و داخل گوش‌تان قرار دهید. بعد از حدود ۵ الی ۶ دقیقه، پنبه را از گوش‌تان خارج کنید. درمان وزوز گوش ۲۶: گوجی‌بری این داروی گیاهی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است که می‌توانند جریان خون را در اطراف گوش‌ها بهبود ببخشند؛ به این ترتیب، گوجی‌بری می‌تواند به طور موثر به درمان وزوز گوش کمک کند.

درمان وزوز گوش با روغن های گیاهی

قطره روغن اسطوخودوس، ۱۵ قطره روغن میوه‌ی ارس، ۱۵ قطره روغن درخت سرو، ۵ قطره روغن گل بی‌مرگ، و ۳۰ قطره روغن حامل (روغن مفید و بی‌ضرری که غلظت سایر روغن‌ها را کاهش دهد، نظیر روغن نارگیل، روغن بادام، روغن جوجوبا یا روغن کرچک) را با هم ترکیب کنید. این ترکیب روغنی را در یک ظرف سیاه رنگ در محیطی تاریک نگهداری کنید. این ترکیب را روی استخوان پشت گوش، نرمه‌ی گوش، و روی گردن ماساژ دهید. یا این‌که، می‌توانید این روغن‌های گیاهی را به صورت جداگانه استفاده کنید. تکه پنبه‌ای را به هر یک از روغن‌های گیاهی مورد علاقه‌تان آغشته کنید. پنبه را به مدت یک شب داخل گوش‌تان قرار دهید. هنگام صبح، آن را از گوش‌تان خارج کنید و گوش خود را تمیز کنید. نکته: هرگز این روغن‌های گیاهی را مستقیما داخل گوش‌تان نریزید.

بیشتر بخوانید : عفونت گوش ♥ زنگ زدن گوش ♥ کیپی گوش ♥ پارگی پرده گوشالتهاب گوش

  • بندر موسوی

درمان هموفیلی در کودکان

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۱۴ ق.ظ

درمان هموفیلی در کودکان

هموفیلی ,هموفیلی در زنان,هموفیلی چیست,هموفیلی در کودکان,هموفیلی در ایران,هموفیلی ویکی پدیا,هموفیلی خفیف,هموفیلی آ,هموفیلی B,هموفیلی کلاسیک

هموفیلی , هموفیلی در زنان , هموفیلی چیست , هموفیلی در کودکان

توضیحاتی در مورد هموفیلی

این بیماری از طریق مادر به پسرانش منتقل شده و مردان نمی‌توانند بیماری را به پسرانشان منتقل کنند. هموفیلی در ۸۵ درصد موارد ناشی از کمبود فاکتور انعقاد خون شماره ۸ است و این نوع هموفیلی موسوم به نوع A یا نوع کلاسیک است. در ۱۵ درصد دیگر بیماران هموفیلیک، تمایل به خونریزی بر اثر کمبود فاکتور انعقادی ۱۱ بوجود می‌آید. هر دوی این فاکتورها بطور ژنتیکی از طریق کروموزوم X به صورت یک خاصیت مغلوب انتقال می‌یابند. بنابراین تقریباً هیچگاه یک زن مبتلا به این بیماری وجود نخواهد داشت زیرا لااقل یکی از کروموزومهای جنسی او دارای ژنهای سالم خواهند بود. اگر یکی از کروموزومهای جنسی زن معیوب باشد وی یک ناقل این بیماری خواهد بود و این بیماری را به نیمی از فرزندان پسر خود منتقل خواهد کرد و حالت ناقل بیماری بودن را به نیمی از دختران خود انتقال خواهد داد. این بیماران معمولاً به التهاب مفاصل روبرو هستندبه همین دلیل در هنگام بروز درد و التهاب از راه رفتن عاجز میشوند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد هموفیلی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

هموفیلی چیست

هِموفیلی یا خون‌تَراوی دسته‌ای از بیماری‌های ارثی هستند که در آنها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده است. هموفیلی آ (هموفیلی نوع کلاسیک)(نقص فاکتور انعقادی هشت) شایعترین شکل این اختلال است و در یک نوزاد از هر ۵ تا ۱۰ هزار نوزاد پسر دیده می‌شود. هموفیلی بی (هموفیلی کریسمس)(نقص فاکتور نه) در یک مورد از هر ۲۰ تا ۳۴ هزار نوزاد پسر مشاهده می‌شود. این بیماری که تقریباً به طور انحصاری در افراد مذکر بوجود می‌آید، در ۸۵٪ موارد ناشی از کمبود فاکتور VIIIاست که به آن هموفیلی نوع A یا هموفیلی کلاسیک می‌گویند

انواع بیماری هموفیلی

هموفیلی A و B اختلالات انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی هستند که به ترتیب بر اثر جهشهایی در ژنهای F۸C و F۹ ایجاد می‌شوند. جهشهای F۸C موجب کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی ۸ (فاکتور هشت)و جهشهای ژن F۹ باعث کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی ۱۱ می‌شوند. این بیماری نوعی اختلال در تمام نژادها و بدون ترجیح نژادی است. میزان شیوع هموفیلی A از هموفیلی B بیشتر است. هموفیلی نوع C یک نوع اختلال ژنتیکی اتوزومال است که به علت کمبود فاکتور یازده خونی می‌باشد.

علایم بیماری هموفیلی

علایم اولیه این بیماری خونریزی‌های طولانی پس از خراش‌های کوچک میباشند. البته عقیده عمومی بر این است که اینگونه خونریزی‌های کوچک ولی طولانی باعث مرگ شخص مبتلا نمی‌شوند ولی به تدریج که بیماری پیشرفت مینماید، علایم شدیدتری از قبیل خونریزیهای دردناک داخل مفصلی مانند مفصل زانو ایجاد خواهند کرد. اینگونه حوادث با کوچک‌ترین تحریکی پیش می‌آیند و احتمالاً یک پسر بچه را از انجام بازی محبوبش یعنی فوتبال یا انجام هر کار کوچک دیگری که احتمال دارد زانو دچار پیچیدگی شود بازمی‌دارد. تجمع خون در مفاصل ممکن است باعث خشک شدن مفصل شده و کودک را بطور کامل فلج کند یا خونریزیهای غیر منتظره‌ای در ماهیچه‌ها به وقوع بپیوندد.

هموفیلی بیماری مردان

این بیماری معمولاً بیماری مردان است هر چند ندرتاً خانمها هم به علت انحراف غیر فعال شدن کروموزوم ایکس از حالت طبیعی مبتلا می‌شوند. از نظر بالینی این دو نوع این بیماری غیرقابل افتراق هستند. هر دوی اینها با خونریزی به داخل بافتهای نرم، ماهیچه‌ها و مفاصل متحمل وزن مشخص می‌شوند. خونریزی ظرف چند ساعت تا چند روز پس از تروما رخ می‌دهد و اغلب تا چند روز یا چند هفته ادامه می‌یابد. آنهایی که بیماری شدیدی دارند معمولاً در دوره نوزادی به علت هماتوم شدید سر یا خونریزی طولانی از زخمهای ناف یا محل ختنه تشخیص داده می‌شوند. افراد دچار بیماری متوسط اغلب تا زمانی که شروع به خزیدن یا راه رفتن نکنند دچار هماتوم نمی‌شوند و لذا تا آن زمان بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شود.

درمان بیماری هموفیلی

اگر چه کارآزماییهای فعلی ژن درمانی بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسند، هیچ درمانِ علاج دهنده‌ای بجز پیوند کبد برای هموفیلی A و B وجود ندارد. هر گاه شخص مبتلا به این بیماری دچار خونریزی شدید و طولانی شود، تقریباً تنها درمانی که واقعاً مؤثر است، تزریق فاکتور انعقادی شماره ۸ خالص است. قیمت این فاکتور بسیار گران بوده و زیاد نیز در دسترس نیست. زیرا این فاکتور را فقط می‌توان از پلاسمای خون انسان و آنهم فقط به مقادیر فوق‌العاده اندک بدست آورد. فاکتور ۸ به روش مهندسی ژنتیک نیز تهیه شده و به نام ادویت (Advate) و برای مصرف انسانی در دسترس بیماران قرارگرفته است. بسیاری از بیماران پس از مدتی به دلایلی مانند تولید آنتی بادیهای خنثی کننده قادر به ادامه مصرف فاکتور هشت انسانی نیستند و باید از نوع حیوانی آن استفاده کنند یا اینکه از فاکتور هفت نوترکیب انسانی استفاده کنند که هم اکنون یک شرکت دانمارکی با نام تجاری نوووسون (Novoseven) آنرا تولید می‌کند. به دلیل گرانی فوق‌العاده زیاد بسیاری از کشورها و افراد قادر به تهیه این داروهای نوترکیب نیستند. نوع بیوژنریک یا بیوسیمیلار این دارو توسط شرکت آریوژن تولید شده و بنام آریوسون در اختیار بیماران مبتلا به این بیماری قرارگرفته است. اخیراً در ایران فاکتور هشت نوترکیب با نام تجاری سافاکتو (Sa Facto ) تولید و عرضه می‌شود که معادل همان فاکتور هشت نوترکیب زینتا (Xyntha) می باشد.

هموفیلی در زنان

اگر خانمی سابقه خانوادگی این بیماری داشته باشد با تجزیه و تحلیل پیوستگی یا شناسایی دو ژن جهش یافته F۸C و F۹ تجمع یافته در خانواده می‌توان وضعیت حامل بودن او را تعیین کرد. تشخیص افراد حامل با سنجش آنزیمی دشوار می‌باشد و همه جا مقدور نیست. اگر مادری حامل باشد هر یک از پسرانش به احتمال ۵۰ درصد ژنهای جهش یافته را به ارث خواهند برد. اگر مادری دارای پسری مبتلا به این بیماری باشد اما هیچ خویشاوند مبتلای دیگری نداشته باشد احتمال حامل بودن او ۲ در ۳ است.

هموفیلی و تخریب مفصل

بیشتر خونریزیهای داخلی در این بیماری در مفاصلی چون زانو، آرنج، مچ دست، مچ پا، شانه، لگن و دیده می‌شوند؛ که بیشتر در نوع شدید اتفاق می‌افتد. خونریزی داخلی باعث تجمع خون در داخل بافت و مفصل شده، مفصل متورم و دردناک می‌شود و از کار می‌افتد. بعد از قطع خونریزی باید تحت نظر فیزیوتراپ آشنا به این بیماری و با انجام حرکات سبک فیزیوتراپی به جذب و خارج شدن تدریجی خون از مفاصل کمک نمود. چون تجمع خون در مفصل برای مدت طولانی هم باعث تخریب مفصل می‌شود و صدمات جدی به آن وارد می‌کند و هم استعداد خونریزی خودبخودی و مجدد را بالا می‌برد. یک درمان امیدوارکننده برای کاهش درد و خونریزی مفاصل درگیر و دائماً در حال خونریزی تزریق درون مفصلی رادیو دارو بصورت فسفر یا اورانیوم میباشد. با تشخیص پزشک متخصص ارتوپد و هماهنگی پزشک هسته ای انجام این تزریق درد دائم و خونریزی و محدودیت حرکتی را تا حدود بسیار زیادی از بین می برد. سینوویورتز با فسفر رادیواکتیو، می‌تواند روشی مؤثر و بصرفه در کاهش همارتروز و مصرف فاکتور در بیماران مبتلا به آرتروپاتی هموفیلیک باشد

بیماری هموفیلی B

بیماری هموفیلی B یا کریسمس یک بیماری ارثی و از پرهزینه‌ترین بیماری‌های کشور است که در نتیجه حذف یا کاهش سطح فاکتور ۹ فعال در خون ایجاد می‌شود  هموفیلی به ندرت در زنان دیده می‌شود زیرا وابسته به کروموزوم X است. . متوسط سن تشخیص هموفیلی در موارد شدید حدود ۹ ماهگی و در موارد متوسط حدود ۲۲ ماهگی است. شایع‌ترین نشانه‌ها در آغاز بیماری، خون‌ریزی بافت‌های نرم، خون‌ریزی در محل تزریق، زخم یا جراحی و خون‌ریزی حفره دهانی می‌باشد. خون‌ریزی درون ماهیچه و مفصل‌ها که از ویژگی‌های بیماری است، الزاماً در ابتدا دیده نمی‌شود. اختصاصی‌ترین نشانه این بیماری ، خون‌ریزی مفصلی است که معمولاً هنگامی که کودک راه رفتن را می‌آموزد بروز می‌کند. موارد خون‌ریزی مفصلی اولیه نسبتاً بی ضرر است و هنگامی که خون جذب شود و تورم از بین رود، فعالیت و حرکت طبیعی مفصل باز می‌گردد اما به مرور زمان پس از خونریزی‌های مکرر تغییرات مفصلی (آرتروپاتی) پدید آمده و به غضروف و استخوان‌ها و بافت‌های نرم آسیب می‌رسد. شایان ذکر است که شایع‌ترین علت مرگ در بیماران مبتلا به این بیماری ، خون‌ریزی مغزی است و ضربه‌های خفیف می‌تواند خون‌ریزی مغزی شدیدی را ایجاد کند. . به‌طور کلی بیماری در سه شکل خفیف، ملایم و شدید دیده می‌شود که در مبتلایان میزان فاکتور ۹ عملکردی پلاسمایی به ترتیب ۳۰٪-۶، ۵٪-۲ و کمتر از ۱٪ می‌باشد

هموفیلی یک بیماری ارثی

این بیماری از قرن پانزدهم به عنوان یک بیماری ارثی در بعضی خانواده‌های سلطنتی اروپا شناخته شده بود. از نشانه‌های بیماری زمان انعقاد خون طولانی و خون‌ریزی غیرطبیعی است که از دوران کودکی آشکار می‌شود. خون‌ریزی مفصلی بارزترین نشانه خون‌ریزی است . احتمال وقوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. این بیماری نوع A رایج‌تر است به‌طوری‌که از هر ۱۰۰۰۰ نوزاد مذکر متولد شده در دنیا یک یا دو نفر مبتلا به هموفیلی A هستند

روش های درمانی هموفیلی

درمان این بیماری مانند بسیاری از بیماری‌های سیستمیک دیگر به روش جایگزین درمانی انجام می‌گیرد. این روش درمانی شامل تزریق‌های دوره‌ای و منظم فاکتور ۹ مشتق شده از پلاسمای افراد نرمال یا استفاده از فاکتور ۹ نوترکیب می‌باشد. برای برقراری هموستاز، غلظت فاکتور ۹ را باید تا ۱۵ الی ۳۰ درصد طبیعی افزایش داد . استفاده گسترده از جایگزین درمانی منجر به کنترل سریع خون‌ریزی و در نتیجه کاهش یا پیشگیری از صدمات ماهیچه‌های اسکلتی گردید. باید یادآور شد که این روش درمانی به واسطه فاکتور ۹ مشتق شده از پلاسمای افراد نرمال ضمن اینکه پرهزینه است، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت را می‌تواند برای بیمار به دنبال داشته باشد . لذا برنامه‌ریزی در جهت تولید شکل نوترکیب فاکتور ۹ یا درمان قطعی این بیماری با روش ژن درمانی در دستور کار آزمایشگاه‌های تحقیقاتـی فراوانـی در سـرتاسـر دنیا قرار گرفتـه اسـت[۱۱]. بنفیکس (Benefix) داروی تجاری موجود است که توسط اکثر بیماران هموفیلیB استفاده می‌شودو از محصولات بیولوژیکی تأیید شده در رده سلولی تخمدان هامستر چینی(CHO)می‌باشد

تشخیص بیماری هموفیلی

علاوه بر شرح حال پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است آزمایشات خونی نظیر سطح فاکتورهای انعقادی، شمارش کامل سلول های خونی، ارزیابی زمان خونریزی و تست DNA را درخواست نماید. امروزه با کمک بیوپسی از پرزهای کوریونی و یا آمینوسنتز در اوایل حاملگی ، می توان این بیماری را قبل از تولد تشخیص داد.

نشانه های بیماری هموفیلی

شایع ترین علامت این بیماری، خونریزی غیر قابل کنترل و بیش از حد به علت کمبود یا عدم وجود فاکتورهای انعقادی می باشد که حتی خونریزی می تواند بدون هیچ آسیبی رخ دهد.   کبودی: کبودی حاصل از صدمات کوچک که می تواند منجر به هماتوم بزرگ (تجمع خون در زیر پوست که منجر به تورم می شود) گردد.  خونریزی: تمایل به خونریزی از بینی ، دهان، لثه که با یک صدمه کوچک مثل مسواک زدن یا اعمال دندان پزشکی پیش می آید.   خونریزی درون مفصلی: باعث درد و عدم تحرک می گردد و در صورت عدم درمان کامل طبی، منجر به بدشکلی مفصل می گردد. مفاصل از مکان های شایع خونریزی هستند و خونریزی مفصلی منجر به التهاب مفصلی دردناک ومزمن، بد شکلی و لنگیدن های مکرر می گردد.  خونریزی داخل عضلانی: خونریزی داخل عضلات منجر به تورم ،درد و قرمزی می شود. تورم ناشی از خونریزی در این مناطق از طریق افزایش فشار بر بافت ها و اعصاب ناحیه ،منجر به صدمات پایدار و بد شکلی می گردد.  خونریزی داخل مغزی: خونریزی ناشی از صدمات یا خونریزی خودبخودی مغز، شایع ترین علت مرگ در کودکان و یکی از شدیدترین عوارض این بیماری است و جزو اورژانس های هموفیلی می باشد. شایع ترین محل های خونریزی شامل عضله بازوی فوقانی، مفصل آرنج، عضله ساعد، عضله ران، مفصل زانو، مفصل مچ پا، عضله ساق پا و عضله پسواس می باشد. نکته: بیماران هموفیل به ندرت دچار کم خونی فقر آهن می شوند زیرا اکثرا خونریزی آنها داخلی بوده و آهن مجددا جذب بدن میشود.

درمان سریع و قطعی هموفیلی

درمان هموفیلی با توجه به نکات زیر تعیین می شود: سن بیمار ، وضعیت سلامتی عمومی ، وسعت بیماری ، نوع و شدت هموفیلی، تحمل بیمار نسبت به داروهای اختصاصی و روش های درمانی، توجه به مرحله بیماری، عقیده وترجیح بیمار. امروزه درمان ها برای هموفیلی بسیار مؤثر است. فاکتور انعقادی به جریان خون تزریق می شود. به محض رسیدن مقدار کافی فاکتور انعقادی به محل آسیب دیده ،خونریزی متوقف می شود. خونریزی باید بلافاصله درمان شود. درمان سریع و به موقع سبب کاهش درد می شود و از بروز آسیب به مفصل ، عضله و سایر اعضای بدن جلوگیری می کند. اگر درمان خونریزی سریع و به موقع باشد ، فاکتور انعقادی کمتری مصرف می شود. حتی در زمانی که از بروز خونریزی اطمینانی نیست ، باید فاکتور انعقادی تزریق شود. اگر احتمال خونریزی وجود دارد ، بایستی فاکتور انعقادی تزریق گردد. هرگز نباید منتظر بود تا مفصل دردناک ، متورم و داغ شود .نباید نگران مصرف بی مورد فاکتور انعقادی بود. درمان قطعی برای هموفیلی وجود ندارد، اما با در اختیار داشتن فاکتورهای انعقادی، افراد هموفیل می توانند زندگی عادی داشته باشند. بدون فاکتورهای انعقادی افراد هموفیل شدید، با مشکل مواجه میشوند و حتی ممکن است دچار معلولیت شوند و نتوانند کارهای عادی و روزمره زندگی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید : هپاتیتحصبهاوتیسمقانقاریاایدز

  • بندر موسوی

ورم شکم بعد از عمل سزارین

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۳۵ ق.ظ

ورم شکم بعد از عمل سزارین

ورم شکم ,ورم شکم بعد از عمل آپاندیس,ورم شکم در زنان,ورم شکم بعد از سزارین,ورم شکم بعد از لاپاراسکوپی,ورم شکم بعد از غذا خوردن,ورم شکم بعد از ابدومینوپلاستی

ورم شکم , ورم شکم بعد از عمل آپاندیس , ورم شکم در زنان , ورم شکم بعد از سزارین

توضیحاتی در مورد ورم شکم

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود. اگر با وجود تمام تلاش هایتان موفق به کوچک کردن شکمتان نمی شوید باید به دنبال دلایلی باشید که مانع از صاف شدن شکمتان می شود.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد ورم شکم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ورم شکم و داروها

برخی داروها باعث ورم شکم افرادی می شوند که با مشکلات گوارشی درگیر هستند. اگر روده ها حساس باشند مصرف هر چیزی و حتی مصرف دارویی مانند داروی ضدالتهاب یا یک آنتی بیوتیک نیز باعث ورم شکم می شود. باید بدانید که آنتی بیوتیک ها باعث برهم زدن تعادل فلور روده ها می شود و به این ترتیب میزان باکتری هایی که عامل تخمیر هستند افزایش یافته مشکلات شکمی بیشتر می شود. بنابراین توصیه می کنیم زمانی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک ها هستید در کنار آن از محصولات غذایی پروبیوتیک (ماست پروبیوتیک) استفاده کنید تا عوارض جانبی دارو کاهش پیدا کند.

ورم شکم و عدم تعادل فلور

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود. در اکثر موارد عدم تعادل فلور روده به تغذیه نامناسب (مصرف چربی و پروتئین زیاد و بیش از اندازه) مربوط می شود. تنها راه برای ایجاد تعادل فلور روده باید از مصرف مواد غذایی نامناسب پرهیز کرد. در عین حال می توانید با مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی پروبیوتیک به حفظ تعادل این میکروارگانیسم ها کمک کنید. به عقیده متخصصان لازم است که به شیوه تغذیه نیز فکر کنید. یعنی لازم است که در حالت نشسته و آرامش و تمرکز غذا بخورید. علاوه بر این باید نسبت به نحوه طبخ غذا نیز دقت کرد. به عنوان مثال بخارپز کردن باعث بهبود گوارش و هضم مواد غذایی می شود.

ورم شکم و استرس شدید

افرادی که تحت استرس شدید هستند در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده هایشان قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند نفخ به دلیل تجمع گاز در روده ایجاد می شود که در نتیجه مکانیسم تخمیر بروز کرده و بنابراین باعث ورم و بزرگی شکم می شود. به گفته متخصصان باکتری های روده هر آنچه را که سلول ها پس زده اند هضم می کنند. اما این باکتری ها نمی توانند از عهده برخی مواد غذایی که به «فودمپ» ها (مواد غذایی حاوی قندهای مورد نیاز فلور روده برای تخمیر) شهرت دارند بربیایند. ارتباط زیادی بین مصرف فودمپ ها و بروز مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ، اسهال، یبوست و غیره وجود دارد. لازم است که مصرف مواد غذایی فودمپ به طور موقت محدود شود. این مواد غذایی شامل برخی میوه ها مانند سیب، گلابی، زردآلو و غیره و برخی از سبزیجات مانند کلم ها، تره فرنگی، آرتیشو و حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا و محصولات لبنی و غلات می شود. البته یادتان باشد که در صورت بروز نفخ نیز نیاز به حذف کامل این مواد غذایی وجود ندارد چون برای سلامتی لازم و ضروری هستند. فقط کافی است در مواردی که احساس نفخ زیادی دارید مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.

ورم شکم و احتباس آب

احتباس آب در بدن و ورم آن نتیجه مکانیسمی است که در آن از بافت های بدن دفع نمی شود. بنابراین مازاد آب در بدن در شکم تجمع کرده و باعث ورم و بزرگی آن می شود. اما احتباس آب در بدن باعث بروز واکنشی فراتر از ورم شکم می شود. بنابراین لازم است که در ابتدا عامل اصلی این احتباس آب و عدم دفع آن بررسی شود.

ورم شکم و عدم تعادل مزمن روده

در برخی شرایط و البته در موارد نادر شکم ورم کرده در نتیجه عدم تعادل مزمن روده بروز می کند. در این صورت پای یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر یا رکتوکولیت هموراژیک یا التهاب زخمی شوند روده بزرگ در میان است. این بیماری ها مزمن و جدی هستند و باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرند.

ورم شکم و میزان هورمون ها

گاهی مواقع علت شکم ورم کرده و بزرگ را باید در میزان هورمون ها جستجو کرد. برخی هورمون ها مانند هورمون کورتیزول (هورمون استرس) یا هورمون انسولین که به تغذیه وابسته است روی حجم و اندازه شکم تأثیر می گذارند. بهتر است بدانید که علاوه بر دو هورمون ذکر شده هورمون های دیگری نیز در ورم کردن شکم نقش دارند. هورمون های زنانه نیز به ویژه در صورت ابتلا به اختلال هورمونی یا قرار داشتن در دوره پیش از یائسگی نیز روی اندازه شکم تاثیر دارند. اختلال هورمونی مربوط به یائسگی باعث ایجاد تغییراتی در اسکلت خانم ها نیز می شود. در این دوره قد خانم ها کمی خم شده و چند سانتی متری کوتاه تر می شوند و این تصور به وجود می آید که شکم درآورده اند. اما توزیع حجم جدید در شکم به وجود آمده است و بنابراین تمام محتویات شکم برجسته تر دیده می شود.

ورم شکم و شل شدن عضلات

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود اگر عضلات شکم قوی نباشند نمی توان انتظار داشتن شکمی کوچک و صاف داشت. برای مقابله با این مسئله لازم است با انجام ورزش نسبت به تقویت عضلات این بخش تلاش کرد. برای رسیدن به شکمی صاف تر توصیه می شود که ابتدا تغذیه مناسبی داشته باشید و سبک زندگی تان را اصلاح کنید. انجام ورزش، پیاده روی و ورزش های شکمی باعث تقویت عضلات شکمی و کوچک شدن آن می شود.

ورم شکم و زنجبیل

زنجبیل به طور موثر در رفع نفخ شکم موثر است که می تواند نشانه های تنش دستگاه گوارش از جمله نفخ، گاز و گرفتگی عضلات شکم را کاهش دهد. رنجبیل به دلیل وجود جینجرول gingerol ( ماده موثر اصلی در زنجبیل تازه ) کمک می کند تا گازها آزاد شده و گردش خون بهبود پیدا کرده و حتی دردهای شکمی کاهش پیدا کند. برای این که راحت تر بتوانید زنجبیل را مصرف کنید نصف قاشق چای خوری زنجبیل تازه را رنده کرده و با یک فنجان آب گرم به عنوان یک دمنوش تسکین دهنده میل نمایید.

نفخ شکم و مواد غذایی سرشار از پتاسیم

مواد غذایی سرشار از پتاسیم یک درمان فوق العاده برای نفخ شکم است. بدون وجود پتاسیم، بدن سدیم اضافه و آب را در خود نگه می دارد. پتاسیم کمک می کند تا این نمک اضافه از بدن دفع شده و سطح سدیم بدن تنظیم شود، بنابراین بهتر است مصرف میوه و سبزیجات تازه مانند موز، آووکادو، سبزی های برگ دار و میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

ورم شکم و آنزیم های گوارشی

آنزیم های گوارشی با شکستن چربی ها، پروتئین و کربوهیدرات ها، به یک هضم سالم کمک می کنند و نفخ و سایر بیماری های گوارشی را کاهش می دهند. 3 نوع آنزیم گوارشی مختلف وجود دارد –آنزیم آمیلاز amylase enzymes که آنزیم شکستن کربوهیدرات هاست، آنزیم لیپاز lipase enzymes که به هضم چربی ها کمک می کند و آنزیم پروتئاز protease enzymes که به هضم پروتئین کمک می کند. پاپایاPapaya (میوه بومی قاره امریکاست و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است)، آناناس و گریپ فروت میوه هایی هستند که آنزیم های گوارشی در آنها بالاست پس از این به بعد هر بار که برای خرید میوه می روید یکی از این میوه ها را انتخاب کنید. با این حل اگر فصل این میوه ها نیست می توانید از مکمل های آنزیم گوارشی به جای آن ها استفاده کنید.

ورم شکم در زنان

نفخ شکم در زنان به نظر خیلی از خانم ها عادی است اما یک تورم ساده می تواند علامت یک بیماری خاص باشد. زنانی که ورم را در بدن خود نادیده می گیرند ممکن است به یکی از بیماری های زنانه مانند کیست تخمدان یا فیبروم مبتلا شده باشند که بهتر است آن را با پیگیری، درمان کنند. Comments 4+ نفخ شکم در زنان به نظر خیلی از خانم ها عادی است اما یک تورم ساده می تواند علامت یک بیماری خاص باشد. زنانی که ورم را در بدن خود نادیده می گیرند ممکن است به یکی از بیماری های زنانه مانند کیست تخمدان یا فیبروم مبتلا شده باشند که بهتر است آن را با پیگیری، درمان کنند. مطالعات جدید می گویند که بیش از ۳۰ درصد از ما از تورم و نفخ شکم متناوب رنج می بریم. گاهی به دلایل مختلف ورم هایی وجود دارند که نه تنها عادی نیستند بلکه بی شک از شکل گیری یک بیماری خبر می دهد. استفاده بیش از حد از مایعات، فیبروم های رحم، نفخ شکم در زنان ، مشکلات معده، اختلالات روده ای و حتی کارکرد ناهنجار تخمدان‌ها همه و همه از مشکلاتی هستند که می توانند سبب تورم شود. بسیاری از این بیماری‌ها به راحتی قابل شناسایی توسط خود شخص نیستند. چرا که به دلیل یک تورم ساده ممکن است بیمار اهمیت چندانی به آن ندهد. در صورتی که یک کیست کوچک تخمدان می تواند در گذشت زمان و کم اهمیتی فرد به سرطان تخمدان تبدیل گردد.

ورم شکم و سرطان تخمدان

گاهی اوقات خانمی به تصور اینکه نفخ شکم دارد از این موضوع به راحتی می گذرد اما باید بدانید نفخ شکم همراه با درد لگن امری غیر طبیعی است. زنان گاهی ورم و نفخ شکم‌‌ شان را مرتبط به علائم قبل از قاعدگی و یا خوردن مواد غذایی نفاخ می دانند. در صورتی که اینچنین نیست! آگاهی از سرطان های مربوط به زنان از جمله سرطان تخمدان با علائم خاص و احساس ناراحتی در ناحیه لگن کاری صد در صد مطمئن و امکان پذیر نخواهد بود. بسیاری از انکولوژیست های متخصص زنان بر این باورند که سرطان تخمدان همراه با انباشت مایع در شکم و وضعیت آسسیت و یا فشار توده های تخمدان بر لگن همراه خواهد بود ولی علائم بسیار دیگری نیز می تواند از وجود همچین بیماری بزرگی خبر دهد. اما به دلیل آنکه بیماری های مختلفی در ناحیه لگن می تواند مشکلات زنان باشد، تشخیص دقیق بیماری از سرطان را کمی دشوار می سازد. از هر دو زن تنها یک زن می تواند از وجود سرطان تخمدان آگاهی پیدا کند. و با پی بردن به علائم و نشانه های سرطان این بیماری را درمان کند. برخی دیگر از علائم مانند فیبروئید ها از جمله علائم یک وضعیت خوش خیم است. برخی از آزمایشات مانند غربالگری سرطان تخمدان یا سونوگرافی های ترانس واژینال و یا آزمایش های خون که با بالا بودن سطح پروتئین می تواند بیمار را از شروع یک سرطان آگاه سازد.

ورم شکم و سلیاک

از دیگر بیماری‌هایی که می تواند خانم‌ها را بیشتر از آقایان گرفتار کند، سلیاک (celiac) یک بیماری روده ای است. اگر چه کاهش وزن و اسهال از نشانه های این بیماری می تواند باشد اما اغلب افراد مساله نفخ شکم در زنان را مرتبط به بیماری روده نمی پندارند. در حدود ۱ درصد از جمعیت جهان مبتلا به این بیماری می باشند. در این بیماری شخص پروتئینی به نام گلوتن را که در غذاهایی مانند گندم، جو وجود دارد را نمی تواند بپذیرد. یعنی سیستم ایمنی بدن گلوتن را نمی پذیرد و همین امر موجب آسیب به پوشش روده خواهد شد. ۸۳ درصد از مردم در تشخیص این بیماری دچار مشکل می شوند و می توان گفت که بیشتر افراد درک درستی از ابتلا به این بیماری ندارند. نیمی از بزرگسالان علایمی مرتبط با بیماری سلیاک در روده خود را دارند که آن را نادیده و یا مرتبط با مسئله ای دیگر می دانند. ایجاد زخم روی پوست، سردرد، کم خونی و کاهش وزن از جمله علائم بروز سلیاک می باشد. که بیماران این‌ها را مرتبط با روده نمی انگارند. با مراجعه به یک متخصص گوارش، یک آزمایش خون و بررسی برخی از آنتی بادی های موجود در خون این بیماری قابل شناسایی می باشد. افراد مبتلا به این بیماری از مصرف یک سری مواد غذایی که حاوی گلوتن می باشد باید پرهیز کنند. در صورتی که نتیجه آزمایش شما مثبت باشد و به این بیماری مبتلا باشید نیاز به یک آندوسکوپی دارید تا پزشک بتواند نمونه بافتی از روده را تجزیه و تحلیل کند و پس از آن بی شک یک رژیم غذایی بدون قند را باید پیش بگیرید و استفاده از داروها و رژیم‌هایی که پزشک برای شما در نظر خواهد گرفت در برنامه زندگی شما قرار می گیرد.

ورم شکم و انقباضات شدید شکمی

شما خیلی راحتی می توانید این دردها را به انقباضات مربوط به دوران قاعدگی مرتبط بدانید اما اگر این درد بیشتر در قسمت پایینی سمت چپ شکم شما است می تواند مربط به بیماری diverticulitis باشد. دیورتیکولیت یک بیماری خاص است که در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر مشاهده می شود. در این بیماری کیست های کوچکی که در ناحیه لگن و روده وجود دارد رشد کرده و دچار بیرون زدگی می شوند. به نحوی که از روی شکم لمس می شوند و قابل تشخیص هستند. دیورتیکولیت ممکن است عفونی باشد و یا اینکه به مرحله عفونت نرسیده باشد، محققان بر این باورند که دلیل اصلی آن چاقی و رژیم غذایی کم فیبر است. عوارضی که از این بیماری ایجاد می شود همراه با تب و ممکن است استفراغ همراه باشد. احتمالا برای پی بردن به آن نیازمند یک آزمایش خون، ادرار و مدفوع می باشید. در صورتی که دیورتیکولیت بسیار پیشرفت کرده باشد احتمالا به سی تی اسکن نیز نیاز خواهد شد. درمان به کمک آنتی بیوتیک‌ها و رژیم های غذایی پر از مایعات، حال روده شما را بهبود می بخشد. پس از بهبودی می بایست رژیم های غذایی که پزشک برایتان تجویز می کند را حتما پیگیر باشید و انجام دهید. مصرف غذاهای کم کربوهیدرات مانند میوه ها و عسل و لبنیات حاوی لاکتوز بالا را بیشتر کنید.

ورم شکم و سندرم روده تحریک‌پذیر

– سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS؛ ابتلا به این عارضه می‌تواند مدت طولانی موجب ایجاد نفخ و تورم شکمی شود که درعین حال با علائمی چون درد، یبوست یا اسهال همراه است. پیتر وورول، استاد طب و گاستروانترولوژی در دانشگاه منچستر در این باره خاطرنشان کرد: ما تصور می‌کنیم که در مبتلایان به این سندرم، روده‌ها از حساسیت بالاتری برخوردارهستند و بنابراین فرآیندهای عادی روده موجب بروز این علائم می‌شوند. نفخ و تورم شکم یکی از ناخوشایندترین و مختل‌‌ کننده‌ترین عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر است. این سندرم درمان ندارد اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد. به این ترتیب کاهش مصرف فیبرغلات می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد علائم این سندرم را در مبتلایان کاهش دهد. مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک نیز به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. در برخی موارد شدیدتر می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی و دریافت داروهای خاص علائم بیماری را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید : ورم روده ♥ ورم پای راست ♥ ورم پا ♥ ورم لثهورم معده

  • بندر موسوی

تپش قلب مداوم

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۲۶ ق.ظ

تپش قلب مداوم

تپش قلب ,تپش قلب به انگلیسی,تپش قلب و لرزش بدن,تپش قلب ناگهانی,تپش قلب و سرگیجه,تپش قلب بعد از غذا,تپش قلب در خواب نشانه چیست,تپش قلب مداوم

تپش قلب , تپش قلب و لرزش بدن , تپش قلب ناگهانی , تپش قلب و سرگیجه

توضیحاتی در مورد تپش قلب

تعداد ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. به طور کلی ضربان قلب پایین در حالت استراحت نشان دهنده ی عملکرد کارآمدتر قلب و تناسب بهتر قلبی عروقی است. برای مثال یک وزرشکار حرفه ای ممکن است در حالت استراحت ضربان قلبی حدود ۴۰ داشته باشد.این حالت ممکن است در قفسه ی سینه، گلو و یا گردن احساس شود. این حالت می تواند اذیت کننده و حتی نگران کننده باشد در صورتی که معمولا جدی و خطرناک نیست و معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می رود. بیشتر اوقات این موضوع به علت استرس، نگرانی یا به دلیل مصرف بیش از اندازه ی کافئین، نیکوتین یا الکل به وجود می آید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد تپش قلب صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تپش قلب یا ضربان غیرعادی

این حالت به ضربان غیرعادی قلب اطلاق می‌گردد که منجر به احساس انقباض عضلات قلب در قفسهٔ سینه می‌شود و توسط فرد به صورت ضربات محکم، سریع و نامنظم احساس می‌گردد. این حالت می‌تواند همراه با اضطراب باشد که لزوماً حاکی از وجود یک مشکل ساختاری یا عملکردی در قلب نیست، با این حال می‌تواند یک نشانهٔ ناشی از یک ضربان نامنظم یا سریع باشد. این حالت می‌تواند پیوسته یا به صورت متناوب و دارای طول و فرکانس متغیر باشد. علایم همراه با این حالت عبارت‌اند از سرگیجه، تنگی نفس، عرق کردن، سردرد و درد قفسهٔ سینه. این حالت ممکن است با مواردی همچون بیماری‌های عروض کرونری قلب، پرکاری تیروئید، بیماریهای مؤثر بر ماهیچهٔ عضلهٔ قلب مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بیماری‌هایی که منجر به پایین بودن سطح اکسیژن خون می‌گردند همچون آسم، آمفیزم، جراحی‌های قبلی قفسهٰ سینه، مشکلات کلیه، پایین بودن سطح سرتونین مغز، کم خونی و درد، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و کلسیم و همچنین مشکلات تغذیه‌ای مانند کمبود تائورین، آرژینین و آهن.

علائم تپش قلب

این حالت با درد قفسهٔ سینه حاکی از مشکلات عروق کرونری است. چنانچه درد سینه پس خم شدن به جلو تسکین یافت می‌تواند موید مشکلات پریکارد باشد. این حالت با سرگیجهٔ خفیف و جزئی، غش کردن یا حالت نزدیک به غش، می‌تواند حاکی از فشار خون کم و همچنین ریتم و آهنگ غیرعادی و خطرناک قلب باشد. تپش قلب همراه با تقلای فیزیکی می‌تواند موید کاردیومیوپاتی هیپرتروفی باشد

علت تپش قلب

۴ علت می‌توان را برای تپش قلب برشمرد: مورد فهرست شماره‌ای تحریک برون قلبی سیستم عصبی سمپاتیک اختلال سمپاتیک فشار خون بالا ضربان نامنظم و غیرعادی قلب

عوارض تپش قلب

این حالت به جز این که یک مشکل قلبی است، عوارض جانبی دیگری نیز به ایجاد می کند. در تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی، عوارض زیر ممکن است اتفاق بیافتد. ❇ غش کردن اگر ضربان قلب شما سریع شود، ممکن است فشار شما بیافتد و باعث غش کردن شما شود. اگر شما بیماری قلبی مانند بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات دریچه ی قلبی داشته باشید، امکان به وجود آمدن این حالت بیشتر است. ❇ ایست قلبی ایست قلبی در اثر تپش قلب نادر است. این حالت می تواند سبب آریتمی های تهدید کننده ی حیات شود و همچنین ممکن است سبب توقف تپش موثر قلب شود. ❇ سکته ی مغزی تپش قلب می تواند سبب فیبریلاسیون دهلیزی شود، وضعیتی که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک ناحیه تجمع یافته و می تواند سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و سبب سکته ی مغزی شود. ❇ نارسایی قلبی این عارضه در صورتی به وجود می آید که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی شود. بعضی اوقات کنترل آریتمی که سبب نارسایی قلب شده است، می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد. بیشترین دلایلی که باعث نارسایی قلبی می شوند شامل حمله قلبی قلبی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است.

تشخیص تپش قلب

اگر پزشکتان گمان کند که شما تپش قلب دارید، با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش خواهد داد. پزشک شما ممکن است به دنبال مشکلات پزشکی مانند تورم غده ی تیروئید که مسبب این حالت شما هستند، باشد. دیگر آزمایش هایی که ممکن است پزشک شما درخواست کند، شامل موارد زیر هستند: ✅نوار قلب در این آزمایش غیرتهاجمی، فرد کارشناس یک سری وسیله روی قفسه سینه شما قرار می دهد که آن ها ضربان های الکتریکی قلب شما را ثبت می کنند. نوار قلب به پزشک شما کمک می کند تا هر نوع بی نظمی ضربان قلب و مشکلات ساختاری ای که می توانند باعث تپش قلب شوند را تشخیص دهد. این آزمایش ممکن است هم در زمان استراحت و هم در زمان ورزش انجام شود. ✅مانیتورینگ هولتر مانیتور هولتر یک وسیله ی قابل حمل است که شما آن رو می پوشید تا نوار قلب جاری شما، معمولا برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت را ثبت کند. این وسیله در هنگامی که پزشک نتواند با استفاده از نوار قلب متداول علت تپش نامنظم قلب را تشخیص دهد، استفاده می شود. ✅ثبت وقایع اگر شما همچنان بعد از استفاده از مانیتور هولتر هیچ بی نظمی ضربان قلبی نداشتید، پزشک شما ممکن است از یک وسیله برای ثبت وقایع قلبی شما استفاده کند. شما تا جای ممکن در طول روز این وسیله را می پوشید و در هنگامی که با علائم تپش قلب مواجه شده، دکمه ی دستگاه را فشار می دهید تا شروع به ثبت وقایع کند. ممکن است نیاز باشد برای چند هفته از این دستگاه استفاده کنید. ✅اکوی قلب اکوی قلب یک آزمایش غیر تهاجمی است که شامل سونوگرافی قفسه ی سینه می شود. این کار یک تصویر را ارائه می دهد که نشان دهنده ی ساختمان و عملکرد قلب می باشد. با عبور امواج سونوگرافی از قلب شما، یک کامپیوتر آن ها را تحلیل کرده و یک تصویر متحرک روی مانیتور نشان می دهد.

درمان تپش قلب

به جز در مواقعی که پزشک شما متوجه وجود یک مشکل قلبی می شود، این حالت به ندرت نیاز به درمان دارد. در عوض پزشک شما راه هایی برای مقابله با ایجاد تپش نامنظم قلب به شما می آموزد. اگر تپش قلب شما در اثر یک بیماری مانند آریتمی به وجود آمده باشد، درمان شما با تمرکز بر روی آن بیماری به انجام می رسد.بعضی از داروهای درمان تپش نامنظم قلب شامل موارد زیر هستند: متوپرولول پروپرانولول آتنولول بلاک کننده های کانال کلسیم ⚠ توجه: این داروها ممکن است برای درمان درد قفسه ی سینه، درمان فشار خون بالا و یا بی نظمی ضربان قلب تجویز شوند.هر چند این مشکل ممکن است ناخوشایند باشد، اما معمولا بی خطر است. در موارد نادر تپش قلب ممکن است یکی از علائم مشکل های جدی قلبی مانند آریتمی (تپش نامنظم قلب) باشد که نیازمند درمان هستند.

روش های درمانی تپش قلب

✔ کاهش استرس و نگرانی ها تکنیک های ریلکسیشن (آرامش بخش) مانند یوگا و تنفس عمیق درمانی را تمرین کنید. ✔ دوری از محرک ها محرک ها مانند کافئین، نیکوتین، بعضی از داروهای سرماخوردگی و نوشیدنی های انرژی زا میتوانند ضربان قلب شما را تند تر یا نامنظم کنند. ✔ خم شدن و آب سرد خم شدن و استفاده از آب سرد می توانند سبب تحریک عصب واگ و کمک به کنترل ضربان قلب شوند. تنفس عمیق به آرام شدن شما کمک می کند و استرس ناشی از این حالت شما را می کاهد. ✔ اجتناب از داروهای غیر قانونی (مخدر ها) ✔ انجام مانور والسالوا

تپش قلب و داروها

این حالت می تواند عارضه جانبی مصرف برخی داروها هم باشد، مثل داروهایی که برای درمان آسم و اختلالات تیروئید استفاده میشوند. قلب‌های سالم نیز ممکن است دچار اختلال ریتم یا آریتمی شوند و تقریبا اکثر آدمها تا به حال تپش قلب را تجربه کرده اند. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب و ترس ویا در هنگام بی خوابی های شب اتفاق می افتد و اکثرا در خانمها شایع‌تر است. هنگام فعالیت بدنی، ورزش، بالا رفتن از پله‌ها، حمل خریدهای روزانه، فشار روحی، خوشحالی، غم، عصبانیت و هیجان ضربان قلب بالا می‌رود تا به بدن اکسیژن کافی برسد. اما گاهی اوقات این ضربان سریع و کوبنده قلب مدت بیشتری باقی می‌ماند و به اضطراب و نگرانی‌ فرد می‌انجامد. اگر اختلال ریتم آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بیهوشی شود یا اگر همراه با آن درد سینه، تنگی نفس یا حالت تهوع احساس شود یا اینکه در فامیل نزدیک سابقه سکته قلبی وجود داشته باشد فرد دچار شده میبایست به پزشک مراجعه کند.

تپش قلب در خانم ها

پرولاپس دریچه میترال یکی از اختلالات آناتومیکی قلب به شمار می‌آید و یکی از علائم آن می‌تواند این حالت باشد. در این اختلال دریچه میترال بر اثر کمبود نوعی پروتئین، هنگام بسته شدن مقداری به داخل دهلیز خم می‌شود. پرولاپس در خانم‌ها شایع‌تر است اما شیوع کلی‌اش در جامعه حدود ۲درصد است یعنی از هر ۱۰۰ نفر ممکن است ۲ نفر پرولاپس داشته باشند.

پایین آوردن ضربان و تپش قلب

✅ کمی آب بنوشید. ✅ محکم سرفه کنید. ✅ تحرک تان را کم کنید. ✅ مصرف کافئین را کمتر کنید. ✅ تغذیه متعادل داشته باشید. ✅ در یک وعده غذا پرخوری نکنید. ✅ استرس تان را کم کنید و بخوابید. ✅ فعالیت بدنی منظم داشته باشید. اگر این ۵ نشانه را در خود احساس کردین جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید:

همه چیز درباره قلب

قلب پمپ عضلانی است که خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد. قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند و حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید ۲۵۰ میلیون لیتر خون بوسیله قلب، تلمبه زده شود. طول مدت هر دوره انقباض و انبساط قلب انسان، ذر حدود ۱ ثانیه است. بنابراین،‌ قلب روزی حدود صدهزار بار می‌‌تپد . ضربان قلب فرد بالغ در زمان استراحت و در حالت عادی باید بین 50 تا 80 بار در دقیقه باشد. برای عملکرد صحیح و پمپاژ به موقع، مدار الکتریکی ویژه ای در قلب وجود دارد. این مدار انقباض را از دهلیزها آغاز و پس از کمی تاخیر (که برای پر شدن بطنها لازم است) فرمان انقباض را به بطنها می دهد. در هر ضربان قلب منبعی در دهلیز به نام گره سینوسی، یک موج الکتریکی ایجاد می کند و آن را به سوی دهلیزها و منبع تولید کننده دیگری به نام گره دهلیزی-بطنی می فرستد. گره دهلیزی-بطنی پس از دریافت موج بالایی، اندکی تامل کرده و سپس امواجی را بسوی بطن ها می فرستد. حرکت هماهنگ طبیعی قلب ریتم سینوسی نامیده می شود.

تپش قلب چیست

این حالت به صورتهای گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن ، تپیدن و … احساس می‌شود. تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه،گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. احساس تپش قلب همیشه به معنی سرعت بالای ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی) هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

علل تپش قلب

تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نمی‌باشد و جای نگرانی چندانی ندارد ولی گاهی ممکن است نشانه بیماری های خیلی مهم باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند: * برخی بیماری قلبی مانند ناکافی بودن میزان اکسیژنی که باید در دسترس سلولهای عضله قلب (ایسکمی قلبی) قرار گیرد، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال، نارسایی قلبی و التهاب عضله قلب (میوکاردیت ها)، التهاب پرده پوشاننده قلب (پریکاردیت) و بی نظمی ضربان قلب (آریتمی های قلبی( * علل روحی و روانی و نیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس،استرس یا اضطراب ، افسردگی و… * ورزش و فعالیت جسمی * موادی مانند کافئین،نیکوتین،کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری. * بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و کاهش میزان اکسیژن خون (هیپوکسی ( * برخی داروها مانند داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید،آسم،فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند. همچنین داروهای سرما خوردگی که حاوی پسودوافدرین میباشند. * بی‌خوابی ، خستگی * کم‌ خونی * تب

دلایل روانی تپش قلب

تپش قلب به تنهایی نشاندهنده هیچ گروه خاصی از اختلالات نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است. گاهی بویژه در بیماران مبتلا به اضطراب ، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند که اغلب در بررسیها اختلال ضربان (مثل نوار قلب و هولتر ۲۴ ساعته) هیچ مشکلی مشخص نمی‌شود.

تپش قلب و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه در افراد سالم شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ بسیار افزایش یابد که‌ البته‌ این‌ طبیعی‌ است‌ و مشکلی‌ محسوب‌ نمی‌شود. استرس، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده تپش قلب به شمار می‌روند. از سوی دیگر مصرف چای غلیظ ، قهوه تلخ و برخی سیگارها ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد نمایند.

تپش قلب و پرولاپس دریچه میترال

در پرولاپس دریچه میترال نیز که یکی از بیماریهای خوشخیم دریچه میترال قلب می‌باشد، تپش قلب به نسبت شایع بوده و افرادی که این مسئله را دارند، باکمی فعالیت بدنی دچار درد و تپش قلب می‌شوند. مصرف‌ بعضی‌ از مواد و داروها مثل‌ کافئین ‌، کوکایین ‌، افدرین‌ یا سایر داروهای‌ تقویت‌کننده‌ دستگاه‌ سمپاتیک‌ ، دکونژستان‌ها ، داروهای‌ کم‌کننده‌ اشتها ، قهوه‌ زیاد ، کولا و سایر محرکها با یا بدون‌ کافئین ، آمفتامین‌ها و سیگار باعث تپش قلب می‌شوند.

بیشتر بخوانید : بیماری های قلبی ♥ ایست قلبی ♥ سکته قلبی ♥ سرطان قلبحمله قلبی

  • بندر موسوی

درد معده در دوران بارداری

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۴۱ ق.ظ

درد معده در دوران بارداری

درد معده ,درد معده و پشت کمر,درد معده عصبی,درد معده در بارداری,درد معده و حالت تهوع,درد معده و قلب,درد معده و پشت,درد معده در اوایل بارداری

درد معده , درد معده و پشت کمر , درد معده عصبی , درد معده در بارداری

توضیحاتی در مورد درد معده

درد معده یا دل درد می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف مانند زخم معده، سنگ صفرا، یبوست، سوء هاضمه، عدم تحمل لاکتوز، درد تخمک‌گذاری و … باشد که هر کدام علائم و درمان مخصوص خود را دارند. با توجه به این که انواع بسیار مختلفی از درد معده و دل‌درد وجود دارد همیشه نمی‌توان به آسانی فهمید که مشکل از کجاست. متخصصان بر این اساس راهکارهایی را یافته‌اند تا بتوان به کمک آنها علائم و نشانه‌ها را شناسایی کرد. در ادامه با انواع دردهای شکمی، علائم و راهکارهای درمانی آنها آشنا شوید.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد معده صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد معده و سنگ صفرا

علائم بیماری درد وحشتناک و مداوم در سمت راست و التهاب لگن که گاهی درد آن به وسط کمر و استخوان کتف هم می‌رسد و از چند دقیقه تا چندین ساعت به طول می‌انجامد. تکرار این درد زمان‌بندی دقیقی ندارد و شاید شما تهوع و استفراغ، تب، زرد شدن پوست، سفید شدن چشم، لرز و خارش پوست را نیز تجربه کنیدسنگ کیسه صفرا که در صفرا ایجاد می‌شود از مواد شیمیایی داخل صفرا مانند کلسترول ایجاد می‌گردد. با یک پزشک متخصص در این رابطه صحبت کنید چرا که به منظور از بین بردن آن ممکن است نیاز به یک عمل جراحی داشته باشید.

درد معده و یبوست

علائم بیماری باد شکم، گرفتگی عضلات،‌ حالت تهوع و بی اشتهایی و نیز کاهش دفع مدفوع این کار را انجام دهید فیبر بیشتری را استفاده کنید. از جمله منابع فیبر می‌توان به سبزیجات، غلات، حبوبات و میوه‌جات اشاره کرد. همچنین باید آب بیشتری بنوشید و در عوض کمتر چایی بخورید و از الکل پرهیز کنید چرا که این مواد یبوست را تشدید می‌کنند. همچنین ورزش می‌تواند تحرک روده را افزایش دهد. برخی از بیماران استفاده کوتاه‌مدت از ملین را نیز مفید می‌دانند اما برای انتخاب بهترین راه بهتر است با یک پزشک داروساز مشورت کنید. اگر دچار خونریزی، کاهش وزن و یا دردی هستید که به مسکن‌ها نیز واکنشی نشان نمی‌دهد بهتر است یک پزشک متخصص را ملاقات کنید.

درد معده و سنگ کلیه

علائم بیماری درد در کناره‌های شکم و یا پشت کلیه که گاهی نیز دردش به کشاله ران هم می‌رسد. این بیماری ممکن است با استفراغ، بی اشتهایی، افزایش دمای بدن،‌ لرز، اسهال، مشکل در ادرار، درد در هنگام ادرار و نیز ادرار خونی همراه شود. این کار را انجام دهید سنگ کلیه از ضایعات خون به وجود می‌آید و می‌تواند قسمتی از مجاری ادراری را مسدود کند. در چنین شرایطی بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و مایعات بسیار بخورید تا بتوانید باکتری‌ها را از بین برده و سنگ را دفع کنید.

درد معده و عدم تحمل لاکتوز

علائم بیماری بادکردن و یا درد معده و نیز دفع مدفوع غیر عادی پس از خوردن شیر و یا دیگر انواع لبنیات این کار را انجام دهید افرادی با این بیماری در هضم قند لاکتوز در شیر مشکل دارند. در این مواقع سعی کنید مدت کمی از خوردن لبنیات پرهیز کنید و پس از چند روز ببینید که آیا علائم بیماری عدم تحمل لاکتوز از بین می‌روند یا خیر و اگر علائم از بین رفتند مقادیر کمی از لبنیات را استفاده کنید و ببینید آیا علائم بیماری بر می‌گردند یا نه. اگر عدم تحمل لاکتوز داشته باشید و احساس کنید که باید از لبنیات دوری کنید، با یک پزشک و یا یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

ورم و درد معده

علائم بیماری احساس درد در قسمت بالای شکم به صورت موضعی به گونه‌ای که در صورت خالی بودن شکم بدتر شود و موجب بیدار شدن شما در نیمه شب شود. این درد با خوردن غذا بهتر می‌شود. همچنین ممکن است این بیماری با حالت تهوع و استفراغ همراه شود. این کار را انجام دهید هم ورم معده و هم زخم معده می‌توانند حاصل استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن و یا عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری باشند. در این حالت شما نیازمند به انجام آزمایش هلیکوباکتر پیلوری هستید که باید با نظر پزشک انجام شود. اگر بیماری شما عفونی نباشد داروی ضد اسید برای شما تجویز می‌گردد اما اگر عفونتی دیده شود علاوه بر آنتی اسید، آنتی بیوتیک نیز تجویز می‌گردد. اگر بیماری شما با استفراغ خونی و یا مدفوع خونی همراه باشد یعنی شما دچار زخم معده هستید.

درد معده و تخمک گذاری

علائم بیماری درد شدید و ناگهانی در دو طرف معده پشت استخوان لگن که تا ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد و مخصوص خانم‌هاست. گاهی در این شرایط خانم‌ها خونریزی را نیز تجربه می‌کنند. این کار را انجام دهید یک دوش آب داغ می‌تواند کمک کننده باشد. دارو‌های بدون نسخه مانند پاراستامول و ایبوپروفن نیز می‌توانند در کاهش درد شما کمک کننده باشند. برای تهیه دارو بهتر است با یک داروساز صحبت کنید. اگر خونریزی عجیبی را تجربه می‌کنید و دردتان برای بیشتر از ۳ روز طول کشید با یک پزشک مشورت کنید.

درد معده و التهاب روده

علائم بیماری گرفتگی عضلات شکم و اسهال مکرر، تهوع و استفراغ که با سردرد و تب همراه است. این کار را انجام دهید دو دلیل عمده ایجاد التهاب معده‌ای روده‌ای در بزرگسالان می‌تواند نوروویروس و مسمومیت غذایی باشد. با یک دکتر داروساز صحبت کنید تا برایتان او آر اس و یا داروی ضد تهوع تجویز نماید. اگر علائم بیماری شدید بود و برای بیش از ۲ یا سه روز ادامه داشت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

درد معده و سوء هاضمه

علائم بیماری درد شدید و نفخ در قسمت بالای شکم که با آروغ زدن بهتر می‌شود. این کار را انجام دهید از مواردی مانند غذاهای سنگین و چرب و نیز الکل دوری کنید. وعده‌های غذایی خود را منظم کنید و با آرامش غذایتان را بجوید. همچنین می‌توانید با یک پزشک و یا یک داروساز برای استفاده از داروهای مناسب مشورت کنید و یا درمان خانگی سوء هاضمه با داروهای گیاهی را امتحان کنید.

درد معده و عدم تحمل گلوتن

علائم بیماری درد شکم، باد، یبوست و نفخ. درد شکم و نفخ می‌تواند نشانه‌ای از عدم تحمل گلوتن باشد و یا حتی بیماری بزرگتری مانند سلیاک باشد. بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است و ربطی به آلرژی و یا عدم تحمل یک ماده غذایی ندارد. دلیل ایجاد این بیماری واکنش بدن به گلوتن (یک پروتئین موجود در گندم، گندم سیاه و جو) است. این کار را انجام دهید اگر به این نتیجه رسیدید که دچار عدم تحمل گلوتن هستید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. بسیاری از کسانی که از کم خونی رنج می‌برند نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

درد معده و مراجعه به پزشک

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم: ۱. درد شکم ناگهانی و شدید است. ۲٫ درد بیش از چهار روز طول کشیده است. ۳٫ خونریزی مقعد یا کاهش وزن وجود دارد. ۴. اسهال و درد شکم به‌طور مکرر روی می‌دهد.

علت درد معده

اگر خوردن یک غذای تند معده‌تان را به‌درد آورده است، تعجب نکنید. چیز مهمی نیست، احتمالاً دچار دل به‌هم خوردگی معده شده‌اید و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب می‌شود. اما اگر با خوردن غذای معمولی برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتید و درد معده دارید، احتمالاً دچار زخم گوارشی شده‌اند. این زخم‌ها که درون لولهٔ گوارشند، به هر شکل و اندازه و در هر جا ممکن است پدیدار شوند. در واقع، دردی که با خوردن غذا کمی آرام بگیرد ممکن است علامت زخم معده یا دوازدهه باشد. برخلاف درد دل به‌‌هم خوردگی معده، درد زخم گوارش باز می‌گردد. گرچه هنوز علت دقیق زخم گوارشی نامعلوم است (تحقیقات اخیر باکتری‌هائی را که نام هلیکوباکترپیلوری دارند مسئول ایجاد این زخم‌ها می‌داند)، اما مشخص است که خوردن چیزهائی مثل آسپیرین و قهوه زخم را بدتر می‌کند. برخی داروها، مثل آسپیرین، توانائی معده را برای التیام خود مانع می‌شود. اما گاهی زخمی در کار نیست و درد معده دارید. در این حالت ممکن است دچار سوء هاضمه شده باشید، یعنی پوشش درونی معده هر غذائی را تحمل نمی‌کند که شایع‌ترین اینها غذاهای پر ادویه است. نشانگان قولون تحریک‌پذیر هم دستگاه گوارش را به تنگ می‌آورد. در اینجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشکال شده است. علامت مشخصهٔ نشانگان قولون تحریک‌پذیر درد شکم همراه با اسهال یا یبوست و نفخ است. درد با اجابت مزاج تسکین می‌یابد، ولی باز هم بر می‌گردد. مسمومیت غذائی هم درد معده می‌آورد. ممکن است ساندویچ کهنه‌ای را نادانسته خورده باشید، ولی رودهٔ شما کهنگی آن را تشخیص می‌دهد. نفخ ناشی از بلع هوا در هنگام جویدن یا تولید گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممکن است در لولهٔ گوارش گیر کرده و تا خارج شدن آن ایجاد درد کند. متأسفانه، تعداد بیماری‌های گوارشی که می‌توانند ایجاد درد ناگهانی شکم بکنند زیاد است. از جملهٔ اینها التهاب زخمی قولون، بیماری کرون، بیماری کیسهٔ صفرا، التهاب آپاندیس، التهاب دیورتیکولی، و التهاب لوزالمعده است.

درد معده و درمان آن

برای تشخیص علت هر درد شدید و تند شکم نزد پزشک بروید. چون علت این دردها معمولاً نیاز به درمان هرچه سریع‌تر طبی دارند. اما برای رفع درد و ناراحتی جزئی شکم کارهائی می‌توانید بکنید. چای بخورید. اسید تانیک موجود در یک فنجان چای دم‌کرده ظاهراً به دفع برخی باکتری‌ها و مواد شیمیائی عامل درد معده کمک می‌کند، مخصوصاً اگر اسهال هم داشته باشید. ظرف یک ساعت پس از خوردن چای درد باید تسکین یابد. ضد اسید بخورید. تمام داروهای ضد اسید ماده‌ای دارند که زیادی اسید معده را خنثی می‌کنند. (به بخش سوزش دل، مراجعه کنید).

درد معده و مصرف آسپیرین

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد آسپیرین پوشش معده را آسیب رسانده و باعث خونریزی آن می‌شود. اگر برای رفع سرماخوردگی یا سردرد دو سه روز آسپیرین می‌خورید، اشکالی ندارد، ولی اگر بیش از سه ماه خورده‌اید، ممکن است دچار گرفتاری شوید. در این مورد، پزشک می‌تواند داروی دیگری جایگزین آن کند. سیگار نکشید. نیکوتین سیگار پوشش معده را آسیب رسانده و زخم آن را تشدید می‌کند.

درمان طبیعی درد معده

لیمو در دسترس‌ترین درمان طبیعی برای درمان معده درد است. یک لیمو را در یک لیوان آب بفشارید. برای شیرین شدن به آن کمی عسل اضافه کنید و بنوشید. شما همچنین می‌توانید چای لیمو را با عسل مخلوط کنید.به منظور رهایی از درد معده چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل به از بین بردن سوء هاضمه کمک می‌کند، و از این طریق درد معده را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید کمی زنجبیل را خرد کنید و آن را به صورت موضعی به قسمت تحتانی معده خود بمالید. این یک درمان طبیعی برای درد معده است.یک قاشق چایخوری آب نعنا را با یک قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید، و یک قاشق چایخوری آب زنجبیل و کمی نمک سیاه به آن اضافه کنید. این مخلوط را مصرف کنید تا سریعا از شر معده درد خلاص شوید.یک درمان خانگی برای معده درد این است که از برگ‌های نعنای تازه چای درست کنید یا فقط کمی از آن را بجوید. نعنا یک درمان خانگی موثر برای رهایی از معده درد است.جوش شیرین برای معده دردهای شدید خوب است. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید.مقداری دانه‌ی رازیانه را در آب به مدت یک شب بخیسانید، و صبح روز بعد از این آب بنوشید. این کار معده درد شما را از بین خواهد برد.یک درمان خانگی برای معده درد این است که یک و نیم تکه دارچین را در یک فنجان آب ولرم بیندازید. برای ته نشین شدن آن ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید. حالا، به عنوان چای آن را بنوشید. دارچین به طور موثری معده درد را درمان می‌کند.چند قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و آن را بنوشید. سرکه سیب یک درمان خانگی خوب برای معده درد است چون به بهبود هضم، و از آن طریق به تسکین درد معده کمک می‌کند. توصیه می‌شود این مخلوط را قبل از صرف وعده غذایی اصلی بخورید تا مواد مغذی را جذب کند.

پیشگیری از درد معده

– یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. – به جای آن که در یک وعده پرخوری کنید تعداد وعده‌ها را بیشتر و حجم غذا را کم تر کنید. – مواد غذایی را به درستی بجوید. – از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید. – از مصرف بیش از حد غذاهای ادویه دار و سرخ شده اجتناب کنید. – مقدار زیادی آب بنوشید. – ورزش تنفسی و یوگا انجام دهید. – آب کافی بنوشید. – بعد از خوردن غذا، به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه راه بروید. – پس از صرف یک وعده‌ی غذای بلافاصله به رختخواب نروید.

بیشتر بخوانید : معده درد ♥ میکروب معده ♥ زخم معده ♥ ورم معدهترش کردن معده

  • بندر موسوی

رد زانو در جوانی نشانه چیست

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵ ب.ظ

رد زانو در جوانی نشانه چیست

درد زانو ,درد زانو در جوانی,درد زانو بعد از انزال,درد زانوی راست,درد زانوی چپ,درد زانو بعد از ورزش,درد زانوی پا,درد زانو پا,درد زانو و درمان آن

درد زانو , درد زانو در جوانی , درد زانو بعد از انزال , درد زانوی راست

توضیحاتی در مورد درد زانو

از لحاظ این که زانو درد ناشی از پیچ خوردگی باشد یا آرتروز، روش های مختلفی برای درمان وجود دارد. قبل از این که به درمان زانو درد خود با یک روش خانگی بپردازید باید به این نکته توجه کنید که برای درمان زانو درد متوسط تا شدید به مراقبت های پزشکی نیاز دارید. درمان بعضی زانو درد ها ممکن است به جراحی یا مداخله پزشکی نیاز داشته باشد. احتمال دارد درمان زانو درد هایی که به دلیل آرتروز شدید به وجود آمده اند به جراحی نیاز پیدا کند. همچنین اگر بعد از جراحی دردی در ناحیه زانو احساس می کنید به دکتر مراجعه کنید. با این حال اگر زانو درد شما ناشی از التهاب، آرتروز و یا آسیب جزئی باشد، می توانید روش های درمان خانگی زانو درد را امتحان کنید. اطلاعات خود را در زمینه ی درمان زانو درد بیشتر کنید. روش های مختلف و مکمل ها ممکن است در درمان درد زانوی شما موثر واقع شوند.بسیاری از افراد از زانو درد مداوم شکایت دارند. زانو درد می‌تواند پی‌آمد صدمه دیدن زانو یا بیماری درگیر کننده این مفصل مانند آرتروز باشد. آسیب دیدن زانو بر تمام رباط‌ها (لیگامان‌ها)، بورس‌ها یا تاندون‌های اطراف مفصل زانو اثر می‌گذارد. از آنجایی که زانو یک مفصل فعال تحمل کننده وزن و دارای ساختاری پیچیده است، بیش از دیگر مفصل‌ها آسیب می‌بیند.در این مقاله ما به بحث علائم و علل درد زانو و درمان آن می پردازیم. مفصل زانو همچنین یکی از آسیب‌پذیرترین مفصل‌ها در برابر بیماری‌هایی مانند روماتیسم و آرتروز و لوپوس و همچنین پوکی استخوان، به شمار می‌رود. تشخیص صحیح علت درد زانو در انتخاب یک روند درمان زانو درد مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. دردزانو دلایل مختلفی دارد و درمان‌ زانو درد نیز بسته به تشخیص صحیح پزشک متخصص درد زانو پیشنهاد می‌شود. فرایند درمان در گستره‌ای از روش‌های ساده‌ی دارودرمانی ، ماساژ درمانی، باندپیچی، نرمش‌های کششی یا تقویتی تزریق تا روش های جراحی می باشد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد زانو صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد زانو چیست

درد زانو (به انگلیسی: Knee Pain) یک شکایت عمده در میان بسیاری از افراد جامعه است و عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند. مفصل زانو از مفاصل بزرگ بدن است که به علت فشارهای پیوسته و زیادی که در فعالیت‌های روزمره به آن وارد می‌شود، مستعد بسیاری از آسیب‌ها است. ازطرفی بیماری‌های مختلفی این مفصل بزرگ و مهم را درگیر می‌کنند. آگاهی نسبت به عواملی که باعث درد زانو می‌شوند به ما کمک خواهد کرد تا با تشخیص سریعتر به درمانی بهتر دسترسی پیدا کنیم. درد زانو ممکن است در خود مفصل زانو یا اطراف آن باشد.

مفصل زانو

به دلیل اینکه مفصل زانو پلی را بین مفاصل مچ پا و ران ایجاد می‌کند بنابراین آگاهی نسبت به ساختمان آن جهت مراقبت بیشتر از آن لازم است. دو حرکت مهم زانو از نظر حرکت شناسی، خم شدن (Flexion) و صاف شدن (Extension) است. البته مفصل زانو جزیی چرخشی(Rotation) نیز دارد ولی میزان این حرکت خیلی کم است. در ساختار مفصل زانو سه استخوان شرکت می‌کنند که عبارتنداز: -استخوان ران -استخوان درشت نی -استخوان کشکک سه بخش در مفصل زانو وجود دارد. مفصل اصلی در زانو مفصل درشت نی-رانی (تیبیوفمورال) نامیده می‌شود که شامل دو بخش داخلی و خارجی است. استخوان‌های ران و کشکک مفصل کشککی-رانی (پاتلوفمورال) را تشکیل می‌دهند که بخش سوم در زانو است. ثبات مفصل به وضعیت و ساختار عضلات، رباط ها (عناصری که استخوان‌ها را به هم وصل می‌کند), کپسول مفصلی و همچنین راستای اندام تحتانی بستگی دارد.

کشیدگی و پیچ خوردگی زانو

برای درمان کشیدگی و پیچ خوردگی زانو راهکار زیر را امتحان کنید اگر پایتان پیچ خورد، از جایی سقوط کردید و به هر دلیلی زانویتان در معرض آسیب قرار گرفت کمک های اولیه در خانه می تواند موثر واقع شود. برای درمان این نوع زانو درد خود از کمپرس یخ دور زانوی خود استفاده کنید، زانو های خود را ببندید تا از ورم جلوگیری شود ولی نباید مانع گردش خون شوید. همچنین در حالی که استراحت می کنید پاهای خود را بالا نگه دارید.

صدمات و آسیب های زانو

آسیب‌ها و صدمات بافتی که ممکن است باعث درد زانو شوند شامل موارد زیر است: کشیدگی عضلانی(Muscle Strain) عضله چهارسر ران عضله همسترینگ تاندون پاتلار تاندون همسترینگ عضله پوپلیتئوس تاندون پوپلیتئوس پیچ خوردگی رباط(Ligament Sprain) رباط طرفی داخلی (MCL) رباط طرفی خارجی (LCL) رباط متقاطع جلویی (ACL) رباط متقاطع پشتی (PCL) آسیب منیسک منیسک داخلی منیسک خارجی خونریزی حاد مفصل(همارتروز)

بیماری و درد زانو

بعضی از بیماری‌ها که باعث درد زانو می‌گردند عبارتنداز: نرمی غضروف کشکک یا کندرومالاسی کشکک آرتروز زانو کیست بیکر کیست منیسک منیسک دیسکی شکل آرتریت روماتویید زانو آرتریت چرکی استئوکندریت دیسکان تومورها اسپوندیلیت آنکیلوزان سندرم رایتر آرتریت هموفیلیک آرتریت نقرسی آرتریت سلی استئومیلیت بیماری ازگود اشلاتر بیماری لارسن جانسون

عوامل التهابی درد زانو

عوامل التهابی درد زانو شامل: التهاب بورس‌ها (بورسیت) بورسیت جلوی کشککی (شایع‌ترین بورسی که در زانو درگیر می‌شود) بورسیت عقب تاندون کشککی بورسیت جلوی تاندون کشککی بورسیت عضله نیمه غشایی (سمی ممبرانوسوس) التهاب تاندون ها (تاندونیت) تاندونیت پاتلا (زانوی پرشگران) تاندونیت همسترینگ تاندونیت پوپلیتئوس سینویت زانو

تغییر شکل‌ های زانو

تغییر شکل‌های زانو عبارتنداز: پای پرانتزی پای ضربدری عقب زدگی زانو(هیپراکستنشن زانو) خم شدن زانو

درد زانو و تای چی

تای چی یک ورزش ذهنی باستانی چینی برای بدن است که موجب بهبود تعادل و انعطاف بدن می شود. در یک مطالعه که در زمینه ی آرتروز و رماتیسم انجام شده مشخص شده است که تمرین تای چی برای درمان آرتروز بسیار مفید است. این ورزش علی رغم کاهش درد باعث انعطاف پذیری بیشتر بدن می شود. همچنین تاثیر ذهنی این ورزش به مقابله با درد مزمن کمک می کند.

درد زانو و ورزش روزانه

ورزش روزانه با در حرکت نگه داشتن مفصل ها در بعضی افراد باعث کاهش درد زانو می شود. برای کسانی که از زانو درد ناشی از آرتروز رنج می برند ساکن و سفت نگه داشتن همچنین کاهش دامنه ی حرکت زانو برای جلوگیری ازایجاد درد زانو مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. چاقی نیز باعث بد تر شدن زانو درد می شود بنابراین مدریت وزن و داشتن رژیم غذایی صحیح نیز اهمیت بسیاری دارد.

علائم همراه درد زانو

محل زانو درد به ساختار درگیر بستگی دارد. عفونت موجب درد زانو و ورم زانو می‌شود، در حالی که پارگی مینیسک زانو یا شکستگی استخوان منجر به بروز علائم در فقط و فقط یک ناحیه مشخص می‌شود. شدت درد در بازه‌ای از درد ملایم و خفیفی تا درد شدید و غیر قابل تحمل متغیر است. بعضی از دیگرعلائم مرتبط با زانودرد عبارت‌اند از: دشواری در راه رفتن به دلیل ناپایداری زانو لنگ زدن به دلیل تحمل درد و ناراحتی قفل شدن زانو (ناتوانی در خم کردن زانو) قرمزی و تورم ناتوانی در دراز کردن زانو تورم و خشکی قرمزی و احساس داغی زانو ضعف یا ناپایداری تق تق یا صدا دادن زانو ناتوانی در صاف کردن کامل زانو حساسیت به لمس کردن زانو

علل درد زانو

در ادامه مشکلاتی که می توانند علت زانو درد باشند، شرح داده می شود. التهاب تاندون ها :تاندون ها، در زانو و مفاصل دیگر با حرکت مکرر یا شدید ممکن است به شدت دچار التهاب شوند. التهاب تاندون یک آسیب دیدگی ورزشی شایع است که با استفاده بیش از حد از مفصل زانو ایجاد می شود. کیست بیکر : برآمدگی پشت زانو و درد پشت زانو می تواند کیست بیکر باشد. کیست بیکرحاوی مایعی است که باعث التهاب، سفتی و درد پشت زانو می شود. آرتروز زانو : این بیماری به دلیل فرسایش مزمن مفاصل و ساییدگی زانو به وجود می آید. از عوارض آرتروز زانو این است که بیمار از درد، ورم مفصلی، آب آوردن زانو و در نهایت کاهش دامنه حرکتی شکوه می کند. این بیماری عموما در بین بیمارانی که اضافه وزن دارد و یا مسن هستند اتفاق می افتد، اگر چه در بین جوانانی که از آسیب دیدگی زانو رنج می برند، نیز می تواند اتفاق افتد. این بیماری رایج ترین دلیل درد زانو است. آرتریت روماتوئید :آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن بیمار پروتئین های مشخصی را تولید می کند که به مفاصل حمله کنند. این بیماری باعث درد و گرم شدن مفاصل، التهاب مفصل، خشکی مفاصل در صبح و کاهش دامنه حرکتی می شود. نقرس : این بیماری ناشی از افزایش سطوح اسید اوریک در خون است. مفصلی که بیش از همه تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد انگشت شست پا است. زانو نیز می تواند تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد که منجر به درد، ورم و قرمزی مفصل زانو می شود. نرمی کشکک زانو :در این بیماری سطح غضروف کشکک زانو نرم می شود. بیمار درد خفیفی را دور کشکک زانوی خود احساس می کند که با پایین آمدن از شیب یا پله و گاهی اوقات با بالا آمدن از پله یا شیب شدت پیدا می کند. بیماری بورسیت : التهاب هر کدام از کیسه های حاوی مایع (بورس) داخل زانو را بورسیت می گویند. کیسه های مفصلی از مفاصل محافظت می کنند. این بیماری عموما ناشی از حرکات مکرر یا فشار بر زانو بوجود می آید. عفونت ها : برخی ازعفونت های ویروسی و باکتریال نیز باعث زانودرد می شوند. عفونت باکتریال مفصل زانو باعث درد، التهاب و قرمزی مفصل به همراه تب می شود. پارگی مینیسک: علت پارگی مینیسک زانو معمولا پیچ خوردگی زانو می باشد. بیمار از زانو درد هنگام صاف کردن پا، قفل کردن زانو، صدا دادن زانو، خالی کردن زانو و ورم زانو شکایت می کند. برای تایید تشخیص پارگی منیسک زانو از آزمایشات ام آر ای یا آرتروسکوپی استفاده می شود. پارگی های رباط صلیبی و طرفی زانو : پارگی رباط صلیبی منجر به زانو درد، بی ثباتی مفصل زانو و خمیدگی زانو می شود. برای تایید تشخیص مشکل پارگی رباط صلیبی زانو از ام آر ای یا آرتروسکوپی استفاده می شود. آسیب دیدگی های تاندون کشکک زانو: التهاب یا پارگی تاندون زانو می تواند ناشی از بیماری های مختلفی باشد. این آسیب دیدگی ها منجر به زانو درد شدید، ورم و ناتوانی در حرکت دادن مفصل زانو می شود. با استفاده از معاینه فیزیکی و آزمایش ام آر ای می توان این آسیب دیدگی ها را تشخیص داد. از دیگر دلایل زانو درد می توان به موارد زیر اشاره کرد: استئوآرتریت: درد، التهاب و تخریب مفصل ناشی از فرسودگی و تحلیل رفتن مفصل. التهاب تاندون: درد جلوی زانو که هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا بالا رفتن از سراشیبی تشدید می‌شود. تومورهای استخوانی: استئوسارکوم دومین سرطان شایع استخوان است و عموماً در زانو بروز می‌یابد. رگ به رگ شدن یا کشیدگی استفاده بیش از اندازه حالت اندامی و وضعیتی نامناسب هنگام انجام فعالیت‌های جسمی کشیدگی عضلات علت زانو درد در نوجوانان میتواند به علت کندرومالاسی کشکک، التهاب بورس های اطراف زانو، التهاب تاندون های چهارسر یا التهاب تاندون کشکک و یا علل دیگری ایجاد شوند.

تشخیص درد زانو

در ادامه به تشریح شماری از علائم متداول درد زانو می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که هر علامت بیانگر کدام یک از علل زانو درد است. درد جلوی زانو: درد جلوی زانو در اکثر موارد به کشکک زانو مربوط می‌شود درد در داخل زانو: درد داخل زانو، یا بخش میانی، معمولاً از علایم پارگی مینیسک میانی، آسیب رباط جانبی داخلی و آرتروز ناشی می‌شود. درد در بیرون زانو: درد بیرون زانو، یا بخش جانبی، عموماً از علائم پارگی مینیسک جانبی، آسیب رباط جانبی خارجی، تاندونیت نوار ایلیوتیبیال و آرتروز است. درد پشت زانو: درد پشت زانو به دلیل تجمع مایع، عارضه‌ی موسوم به کیست بیکر، رخ می‌کند. درد صبحگاهی: دردی که پس از بیدار شدن از خواب شبانه بروز می‌یابد و به سرعت به دنبال انجام فعالیت‌های ملایم برطرف می‌شود، معمولاً از علائم آرتروز زانو در مراحل اولیه است. تورم :یکی از علل احتمالی آسیب دیدن شدید ساختار داخلی مفصل، مثلاً رباط صلیبی پیشین یا شکستگی بالای استخوان درشت نی، است. چنانچه زانو به فاصله چند ساعت تا چند روز پس از صدمه دیدن ورم کند، احتمالاً دلیل نهفته در پس آن به اندازه مورد قبل جدی نیست و می‌تواند ناشی از پارگی مینیسک یا رگ به رگ شدن رباط باشد. اما تورمی که پیامد وارد شدن ضربه یا صدمه دیدن مستقیم زانو نباشد احتمالاً، به ترتیب میزان شیوع، از استئوآرتریت، نقرس، آرتروز التهابی یا عفونت مفصل ناشی می‌شو پایداری زانو : اگر بیمار حس می‌کند که زانوهای‌اش تاب نگهداری وزن او را ندارند، احتمالاً رباط‌هایش آسیب دیده‌اند. صدا دادن و تق تق زانو : تق تق صدا دادن زانو همراه با درد غالباً در اثر آسیب‌هایی چون پارگی رباط زانو، برای مثال صدمه دیدن رباط صلیبی پیشین، شنیده می‌شود. خرد شدن یا ساییده شدن یکی از علائم رایج مشکلات غضروف است. در صورت آسیب دیدن غضروف ـ عارضه‌ای موسوم به کندرومالاسی کشکک ـ بیمار با قرار دادن دست روی کاسه زانو و خم کردن این مفصل احساس می‌کند که زانوی‌اش در حال خرد شدن است. احساس ساییده شدن زانو نیز می‌تواند علامت ابتلا به ارتروز زانو باشد اغلب از پرونده پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش های تشخیصی برای کمک به تشخیص علت زمینه ای زانو درد و رفع زانو درد استفاده می شود. در طول معاینه فیزیکی پزشک طریقه راه رفتن بیمار (راه رفتن) را ارزیابی کرده زانوها را در حالات مختلف و برای بررسی وجود تورم، قرمزی، تراز نبودن و نشانه های آسیب دیدگی (به عنوان مثال بورسیت و بریدگی) معاینه می کند. مفاصل پاها، لگن و دیگر مفاصل بدن (به عنوان مثال مچ پا ها و دست ها) هم مورد معاینه قرار می گیرند. آزمایش های تشخیصی که ممکن است انجام شوند عبارتند از آزمایش های تصویربرداری (به عنوان مثال اشعه ایکس و ام آر آی)، آزمایش های خون، کشیدن آب زانو (آسپیراسیون مفصل) و آرتروسکوپی. می توان از آزمایش های اشعه ایکس و در برخی موارد توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) برای تشخیص شکستگی ها، دررفتگی ها و تغییرات مفصل زانو که بر اثر آرتروز بوجود آمده اند استفاده کرد.

اقدامات اولیه در درد زانو

• چند روز استراحت دادن به زانو و خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین در درمان آرتروز زانو موثر است . • قرار دادن یخ روی زانو برای کاهش درد و تورم و درمان درد زانو . یخ را باید هر 3 یا 4 ساعت یک بار به مدت 15 تا 20 دقیقه برای 2 تا 3 روز یا تا زمان از بین رفتن درد روی زانو گذاشت. • بستن زانو. بستن زانو با باند کشی جهت جلوگیری از افزایش ورم یا حمایت کردن از زانو • بالا آوردن زانو با قرار دادن بالش زیر پاشنه هنگام نشستن یا دراز کشیدن برای کاهش تورم

درد زانو و تزریق

تزریق کورتیزون باعث کاهش درد به صورت موقت میشود این تزریقات باعث کاهش سریع درد میشود اگرچه باید این تزریق را چند باردریک سال انجام داد چون تزریق بیشتر باعث ضعیف شدن ماهیچه ها میشود به دلیل اینکه کورتیزون ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد پس این تزریق باید با تجویز پزشک انجام شود . بعدازتزریقات مکرر ممکن است غضروف ازبین بروند. بنابراین این تزریق باید بااحیتاط درمفصل زانو انجام شود

درد زانو و آرتروسکوپی

آرتروسکوپی زانو تکنیکی است که برای تشخیص و درمان مشکلات مفصل زانو استفاده می شود. در طول درمان، جراح یک شکاف بسیار کوچک در مفصل ایجاد کرده و از طریق آن یک لوله بسیار کوچک به نام آرتروسکوپ را به محل زانو وارد می کند. به این ترتیب امکان مشاهده داخل مفصل از طریق صفحه نمایش ایجاد می شود. در ادامه جراح می تواند مشکلات احتمالی مفصل را بررسی کرده و در صورت لزوم مشکلات شناسایی شده را با استفاده از ابزارهای کوچک موجود در آرتروسکوپ درمان کند. عمل جراحی آرتروسکوپی زانو از روش های درمانی دارای حداقل سطح تهاجم است که امکان استفاده از آن برای تشخیص قابل اتکا و صحیح مشکلات زانو وجود دارد. مزیت اصلی این روش درمانی این است که شما می توانید پس از درمان بدون درد به زندگی عادی خود ادامه داده و حرکت های کامل زانو را در اختیار داشته باشید.

بیشتر بخوانید : آرتروز زانو ♥ سرطان زانو ♥ التهاب زانو ♥ قفل شدن زانودرد قوزک پا

  • بندر موسوی

درد شانه چپ و گردن

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۱۴ ب.ظ

درد شانه چپ و گردن

درد شانه چپ ,درد شانه چپ و بازو,درد شانه چپ – قلب,درد شانه چپ و گردن,درد شانه چپ در بارداری,درد شانه چپ چیست,درد شانه چپ و قلب,درد شانه چپ و دست چپ

درد شانه چپ , درد شانه چپ و بازو , درد شانه چپ - قلب , درد شانه چپ و گردن

توضیحاتی در مورد درد شانه

آن چه که مفصل شانه خوانده می شود در واقع ترکیبی از چند ماهیچه ، تاندون و مفصل است که امکان حرکت بازو در دامنه حرکتی بسیار وسیعی را فراهم می کند . وجود دامنه حرکتی وسیع در این مفصل میتواند ریسک ابتلا به مشکلاتی مانند دررفتگی مکرر ، بی ثباتی و گرفتگی شانه و گیر افتادگی بافت های نرم یا ذرات استخوانی در مفصل و در نتیجه درد را افزایش دهد. جراح شانه ممکن است احساس درد مداوم را کاهش داده ، شخص تنها هنگامی که شانه خود را حرکت می دهد احساس درد کند . تقریبا سخت ترین بیماری گردن دیسک گردن می باشد. ماده غضروفی بین مهره های گردنی جلو می اید و موجب فشار روی اعصاب گردنی می شود و همچنین یک واکنش التهابی بسیار شدید را ایجاد می کند.اغلب درد یا بی حسی یا گزگز مورمور به دست ها تیر می کشد . خصوصا وقتی این درد به دست چپ تیر میکشد عده ای ان را با درد قلبی اشتباه می گیرند و به دنبال درمان ان می روند. درد گاهی فقط در دست ها احساس می شود بدون انکه فرد دردی را در گردن خود به یاد اورد. درمان دیسک گردن بسیار سخت می باشد و اغلب همکاری زیاد بیمار ار میطلبد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد شانه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد شانه چیست

درد شانه یک شکایت عمده بیماران با مشکلات شانه‌ای است، اگرچه ممکن است گاهی در ارتباط با بیماری‌ها و اختلالات شانه نبوده و از قسمت‌های دیگر به شانه انتشار یابد. درد شانه ممکن است درارتباط با مفاصل کمربند شانه‌ای یا عناصر اطراف مفصل(Periarticular)مربوطه ایجاد گردد. مطالعات لنندر(Lennander) حاکی از این واقعیت است که تمام عناصر مفصلی و اطراف آن مانند کپسول مفصلی، سینوویوم، عضله، تاندون، فاسیا، لیگامان (رباط) و پریوست نسبت به درد حساس هستند، ولی غضروف و خود استخوان نسبت به تحریکات دردناک جواب نمی‌دهند

کمربند شانه ای

کمربند شانه ای از استخوان‌های زیر تشکیل می‌شود: استخوان بازو(هومروس) استخوان کتف(اسکاپولا) استخوان ترقوه یا چنبر(کلاویکولا) استخوان جناغ(استرنوم) استخوان‌های کمربند شانه‌ای به گونه‌ای اتصال می‌یابند که باعث ایجاد چهار مفصل می‌گردند که عبارتنداز: مفصل شانه(گلنوهومرال) مفصل اخرمی-چنبری(آکرومیوکلاویکولار) یا اخرمی-ترقوه‌ای مفصل جناغی-چنبری(استرنوکلاویکولار) یا جناغی-ترقوه‌ای مفصل کتفی-سینه‌ای(اسکاپولوتوراسیک)که بیشتر یک اتصال است تا یک مفصل حقیقی.این قسمت نقش مهمی در حرکت دور کردن شانه در هماهنگی با مفصل شانه دارد.

دلایل درد شانه

عوامل مختلفی باعث درد شانه می‌گردند که به‌طورکلی عبارتنداز: التهاب تاندون و بورس آسیبهای عضلانی بی ثباتی مفصل شانه و موارد دررفتگی پیچ خوردگی و موارد دررفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولار نشانگان گیرافتادگی شانه بعضی از بیماریها شکستگی استخوان‌های شانه(کمربند شانه‌ای) دردهای انتشاری یا ارجاعی علل دیگر

درد شانه و تاندونیت

به التهاب تاندون(وتر)عضلات، تاندونیت می‌گویند که شایعترین عامل درد شانه‌است.تاندونیت عبارت است از یک ضایعه خفیف در تاندون به صورت پارگی‌های میکروسکوپی که با یک مرحله التهابی(درجه پایین)دنبال می‌گردد .عضلاتی که در شانه به میزان بیشتری دچار تاندونیت می‌گردند عبارتنداز: عضله فوق خاری(سوپرااسپیناتوس) عضله دوسر بازویی(بای سپس) عضله تحت کتفی(ساب اسکاپولاریس) عضله گرد کوچک(ترس مینور) عضله تحت خاری(اینفرااسپیناتوس) عضلات فوق(به جزء عضله دوسر بازویی)به نام عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتور کاف)خوانده می‌شوند. در بیمارانی که دچار التهاب‌های تکراری در تاندون هستند رسوب نمک‌های کلسیم را می‌توان در نواحی ملتهب یافت که به این حالت تاندونیت کلسیفیه می‌گویند .نکته مهم این است که در این ناراحتی(رسوب کلسیم و ورم حاد کلاهک چرخاننده)نباید از گرمای موضعی استفاده کرد، زیرا ناراحتی بیمار را تشدید می‌کند، ولی سرمای موضعی در تسکین درد مؤثر است

درد شانه و پارگی عضلات

پارگی عضلات روتاتور کاف و تاندون دوسر بازویی شایع بوده و ممکن است در ارتباط با عوامل ذیل باشد: ضربه به کمربند شانه‌ای (مثلاً به دنبال زمین خوردن) تغییرات تخریبی تاندون به علت افزایش سن (پیری) انقباضات عضلانی شدید آسیب‌های قبلی عضلات و عدم درمان به موقع آن (مثلاً تاندونیت درمان نشده) فعالیت‌های تکراری و بیش از حد معمول (حتی با نیروی کم) مجاورت با نواحی غیرطبیعی استخوانی به علت رشد بیش ازحد یا وجود زواید استخوانی در محل تاندون عضلات عضلاتی که بیشتر درگیر می‌شوند شامل عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتور کاف) عضله دوسر بازویی (بایسپس) از مهمترین وظایف عضلات روتاتور کاف، ثابت نگه داشتن سر استخوان بازو در حفره گلنویید استخوان کتف (اسکاپولا) است. از میان عضلات روتاتور کاف، عضله فوق خاری (سوپرااسپیناتوس) نسبت به عضلات دیگر بیشتر آسیب می‌بیند. این عضله به علت شرایط خاصی که از نظر موقعیت آناتومیکی دارد، فشارهای زیادی را متحمل شده و همچنین کاهش خون رسانی در ناحیه خاصی از آن، زمینه‌های پارگی بیشتری را فراهم می‌کند. عضله دیگری که ممکن است دچار پارگی و اختلال عملکرد گردد، عضله دوسر بازویی است. به‌طورکلی پارگی عضلات روتاتور کاف(RC) و دوسر بازویی، به دو صورت ناقص یا کامل است. اگر پارگی کامل باشد، بیمار قادر به انجام یک حرکت خاص نیست. در پارگی ناقص علاوه بر اختلال در دامنه حرکات شانه، بیماران از درد شانه نیز شکایت دارند.

درد شانه و بیماری‌ ها

برخی از بیماری‌هایی که باعث درگیری و درد شانه می‌گردند عبارتنداز: شانه منجمد آرتروز شانه آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولار بعضی از تومورها سل شانه آرتریت روماتویید شانه

آرتروز شانه

شانه برخلاف مفاصل دیگر بدن به ندرت دچار آرتروز می‌گردد .بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.عوامل ذیل در بروز آرتروز شانه مؤثر هستند: ضربه افزایش سن یا پیری بیماری قلبی پارگی عضلات روتاتور کاف از علایم آرتروز شانه، درد و کاهش دامنه حرکات کمربند شانه‌ای است.

درد ارجاعی شانه

گاهی درد شانه ارتباطی با اختلالات و مشکلات شانه نداشته و از نقاط دیگری به شانه ارجاع می‌گردد که به این دردها در بدن، درد ارجاعی(Referred pain) گفته می‌شود.مهمترین علل دردهای ارجاعی در ارتباط با شانه عبارتنداز: فتق دیسک بین مهره‌ای فقرات گردنی بیماری‌های قلبی تنگی مجرای نخاعی گردنی اسپوندیلوز گردنی یا آرتروز فقرات گردن تومورهایی که به نخاع گردن یا ریشه‌های اعصاب آن‌ها فشار وارد کند در برخی موارد به دلیل وجود نشانگان مجرای مچ دستی(C.T.S)که در درگیری عصب مدین در ناحیه مچ دست ایجاد می‌گردد. عفونت‌های زیر دیافراگم مشکلات کیسه صفرا انتقال اسید معده به مری ناراحتی‌های قفسه سینه

درمان درد شانه

با توجه به عامل درد شانه و مشکلات حرکتی کمربند شانه‌ای، درمان ممکن است در ارتباط با یک یا مجموعه‌ای از موارد زیر باشد: دارویی فیزیوتراپی ارتوپدی جراحی

درد شانه و آسیب دیدگی عضلات گرداننده

از میان تمامی دلایل بروز درد شانه، آسیب دیدگی عضلات گرداننده شانه شایع‌تر است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد دو سوم مبتلایان به درد شانه دچار مشکل عضلات گرداننده شانه هستند. عضلات گرداننده شانه مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی است که به استخوان مفصل شانه متصل است و به بالا بردن و چرخاندن بازوها کمک می‌کند. انجام مداوم این حرکت‌ها به مرور زمان باعث می‌شود تاندون‌های عضلات گرداننده شانه ملتهب شوند و فرد دچار عارضه تاندونیت شود که با درد شانه همراه است. عضلات گرداننده شانه همچون تایری می‌ماند که با استفاده مداوم و افزایش سن باریک‌تر می‌شود و در نهایت از بین می‌رود. تاندونیت عضلات گرداننده شانه اغلب با تغییر نوع فعالیت‌ها و جلوگیری از تحریک دردآور بهتر می‌شود. گرم و سرد کردن شانه، مصرف داروهای غیرالتهابی ضداستروئیدی همچون ایبوپروفن درد را کاهش می‌دهد.

درد شانه و پارگی عضلات گرداننده

پارگی عضلات گرداننده شانه: همچنین این احتمال وجود دارد تاندون شانه به دلیل حرکت‌های پی در پی یا آسیب دیدگی همچون افتادن به طور کامل یا جزئی دچار پارگی شود. درد پارگی مزمن که ناگهانی اتفاق می‌افتد طاقت فرساست اما درد شانه، ضعف و سفتی ناشی از پارگی مزمن که با گذشت زمان رخ می‌دهد به مرور تشدید می‌شود و اغلب افراد به زمان شروع آن توجه نمی‌کنند. استراحت، گرم یا سرد کردن و مصرف قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند به درمان پارگی عضلات گرداننده شانه کمک کند اما ممکن است پزشک برای تقویت عضلات شانه و بهبود قدرت حرکتی مفصل شانه فیزیوتراپی و حرکت‌های ورزشی در خانه را توصیه کند.

شانه یخ زده

افراد مبتلا به شانه یخ زده دچار سفتی شدید در ماهیچه و ناتوانی در حرکت طبیعی شانه‌ها می‌شوند. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که بافت پیوندی که مفصل شانه را می‌پوشاند ضخیم و ملتهب می‌شود. علت دقیق عارضه شانه یخ زده مشخص نیست همچنین اطلاعاتی از دلیل مستعد بودن زنان میانسال به عارضه شانه یخ زده وجود ندارد. همچنین فاکتورهایی وجود دارند که فرد را در معرض ابتلا به عارضه شانه یخ زده می‌کند. به طور مثال ۲۰ درصد مبتلایان به دیابت دچار این عارضه می‌شوند.

درد شانه چپ

درد شانه چپ ممکن است بیمار را به پزشک قلب بکشاند ولی درد شانه ای که همراه با گردن درد می باشد معمولا منشا قلبی ندارد . درد شانه راست هم به اندازه درد شانه چپ مهم می باشد. معمولا علائم درد شانه همراه با التهاب می باشند و لذا در هنگام استراحت خصوصا در شب و هنگام خواب که بیمار بی حرکت می باشد درد تشدید می شود که درمواردشدید بیمارحتی نمی تواند روی شانه خود بخوابد یا حتی ممکن است از درد بیدار شود.

علت درد شانه

د رشرایطی که علت درد شانه به خوبی تشخیص داده شود به راحتی می توان آن را درمان کرد. علت شانه درد با پارگی تاندون و با منشا گردنی درمان های متفاوتی می خواد و لذا تشخیص اولیه بسیار مهم است. درد مفصل شانه به دلیل تاندونیت عضلات شانه یا بورسیت شانه درد به دلیل پارگی نسبی یا کامل عضلات چرخاننده شانه شانه درد به دلیل دردهای ارجاعی خصوصا از ناحیه گردن شانه درد به دلیل آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولار درد به دلیل پارگی لیگامانها یا نیمه دررفتگی آنها درد شانه به دلیل سندرم گیرافتادگی شانه

علائم درد شانه

درد شانه و گردن ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن بستگی دارد. درد شانه ممکن است از خود شانه بوجود آمده باشد یا با بیماری هایی بوجود آمده باشد که نواحی دیگر بدن مثل گردن را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث بروز درد گردن می شود. علائم دیگری که همراه با درد شانه بوجود می آیند از قرار زیر هستند: گردن درد یا بازو درد کبودی صدا دادن بازو در حین حرکت دادن احساس خستگی مفرط تب احساس ساییدگی یا بیرون زدگی شانه سفتی و ضعف عضلانی حرکت دردناک بازو ورم بازو احساس گرمی و قرمزی بازو

تشخیص درد شانه

اولین قدم در تشخیص علت درد شانه صحبت پزشک با بیمار درباره علائم او می باشد. پزشک سپس شانه را معاینه فیزیکی میکند ، او شانه آسیب دیده و سالم را با هم مقایسه میکند و علائم قرمزی،تورم و کبودی و نشانه های دررفتگی در شانه را بررسی میکند و شانه را حرکت می دهد تا درد شانه ها در هنگام حرکت را بررسی کند . با توجه به معاینه اولیه تست هایی دیگری نیز ممکن است برای تشخیص علل درد شانه مواردی از جمله : تست اشعه ایکس ، توموگرافی رایانه‌ای یا CT اسکن و … تجویز شوند.

روش های درمانی درد شانه

روش درمان درد شانه کاملا به عامل ایجاد کننده مشکل بستگی دارد. بنابراین اطلاع از دلیل بروز علائم درد کتف و سایر علائم در اتخاذ روش درمانی مناسب نقش حیاتی دارد. برای تشخیص دقیق علت ایجاد کننده درد مفصل شانه باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از تشخیص دقیق علل شانه درد درد برنامه درمانی مناسب را تجویز کند . تمامی روش های درمانی که در ادامه ذکر میشوند از جمله ورزش درمانی و تمرینات شانه برای هر آسیبی مفید نیستند اما بسته به نوع آسیب یا بیماری میتوانند برای بهبود شرایط شما مفید باشند . استراحت : اولین درمان برای اکثر مشکلات درد شانه و حتی درمان درد مچ دست استراحت دادن شانه برای برطرف شدن التهاب شدید است . البته استراحت دادن شانه باید به میزان مناسب باشد چرا که بیحرکت نگه داشتن بیش از حد شانه ، به عارضه شانه یخ زده یا خشکی شانه منجر میشود. سرما درمانی و گرما درمانی : استفاده از کمپرس های سرد و گرم یکی از روش های معمول برای درمان درد شانه می باشد. انجام حرکات کششی(ورزش های شانه درد) : کشش ماهیچه ها و تاندون های اطراف مفصل میتواند به کاهش درد کمک کند . در این زمینه یک برنامه تمرینی مناسب باید تدوین شود و ملاحظات ویژه ای در نظر گرفته شود . حرکات ورزش شانه درد را یا خودتان به شخصه انجام می دهید تا تحت نظارت پزشک یا فیزیوتراپیست آنها را صورت می دهید. همچنین، می توانید علاوه بر ورزش برای شانه درد از درمان با دست استفاده کنید. شانه، به عنوان یکی از متحرک‌ترین و بی‌ثبات‌ترین اعضای بدن انسان، در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرد. با این حال، این آسیب‌ها غالباً با انجام درمان‌ها و مراقبت‌های شخصی و ورزش کتف بهبود می‌یابند. پس از انجام مشاوره با متخصص طب فیزیکی، برای کاهش میزان خشکی و بازیابی توان حرکتی و کمک به تسکین درد شانه، بیمار قادر خواهد بود در دوره‌های ورزش شانه درد شرکت کند. فیزیوتراپی : فیزیوتراپی بخش بسیار مهمی از روند درمان در اکثر مشکلات ارتوپدی می باشد . فیزیوتراپیست از مدالیته های مختلفی برای افزایش قدرت ماهیچه ای ، افزایش دامنه حرکتی مفصل استفاده میکند تا بیمار به سطح فعالیتی که قبل از آسیب داشته است بازگردد. در بسیاری از موارد تجویز و انجام برخی تمرینات ویژه ورزش شانه برای تقویت عضلات اطراف مفصل شانه به تسکین درد کمک می کند . داروهای ضد التهاب : داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با نام NSADs داروهایی هستند که در اکثر موارد برای تسکین درد شانه و درمان آرتروز شانه ، بورسیت و تاندنیت تجویز می شوند . تزریق کورتیزون : کورتیزون یک داروی بسیار قوی برای درمان آرتروز شانه است. التهاب ، در بین بیمارانی که درد شانه دارند ، یک مشکل شایع است. شما میتوانید در مورد تصمیم به تزریق کورتیزون به شانه خود و مفید بودن آن برای شرایط شما با پزشک خود مشورت کنید . به غیر از موارد ذکر شده برای درمان کتف روش‌های درمانی غیرجراحی دیگری مانند مگنت تراپی، تزریق پی آر پی و … نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : شانه درد ♥ درد مچ دست ♥ سرطان دست ♥ التهاب دست درمان ورم پا و دست

  • بندر موسوی

علائم آمبولی پا در بارداری

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹ ب.ظ

علائم آمبولی پا در بارداری

آمبولی پا ,آمبولی پا,آمبولی پارادوکس,آمبولی پارادوکس چیست,آمبولی پا در بارداری,درمان آمبولی پا,علائم آمبولی پا,آمبولی در پا,علت آمبولی پا,بیماری آمبولی پا

آمبولی پا , آمبولی پارادوکس , آمبولی پا در بارداری , درمان آمبولی پا

توضیحاتی در مورد آمبولی پا

آمبولی (به انگلیسی: Embolus) به معنی یک توده داخل عروقی جداشده و در حال حرکت می‌باشد. این توده می‌تواند جامد، مایع یا گاز باشد و در محلی دورتر از محل تشکیلش متوقف شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد آمبولی پا صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انواع آمبولی

ترومبوآمبولی (آمبولی لخته خون)، آمبولی کلسترول، آمبولی چربی، آمبولی هوا، آمبولی عفونی، آمبولی جسم خارجی و آمبولی مایع آمنیوتیک. در ترومبوآمبولی اغلب لخته‌ای که در اثر ترومبوز سیاهرگی تشکیل شده است، حرکت کرده و می‌تواند در هرجایی از جمله ریه متوقف شده و بیمار را با مشکلات شدید و حتی کشنده مواجه سازد.

آمبولی ریه چیست

آمبولی ریه (به انگلیسی: Pulmonary embolism) به وجود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ‌های ریوی ویا بافت شش‌ها گفته می‌شود. این لخته خون نخست در یکی از سیاهرگ‌های عمقی اندام تحتانی یا لگن شکل می‌گیرد.  آمبولی چربی بیشتر از ناحیه یک شکستگی استخوانی پایه ریزی می‌شود. لخته خون یا آمبولی چربی از راه جریان خون و با گذشتن از قلب به یکی از سرخرگ‌های خونرسان بافت شُش راه یافته و در آنجا مستقر می‌گردد. این پدیده سبب بسته شدن سرخرگ شده و بنابراین توانایی تنفسی کاهش می‌یابد و گاهی بافت ریه از میان می‌رود. آمبولی ریه در همه سن‌ها می‌شود رخ دهد ولی در بزرگسالان رایج‌تر است

آمبولی پا

ممکن است چندان عاملی تهدیدکننده برای زندگی انسان به نظر نرسند، اما لخته های خون که در سیاهرگ های پا شکل می گیرند، اگر درمان نشوند و یا به طور طبیعی از بین نروند، ممکن است از سیاهرگ های پا جدا شده و همراه با جریان خون به ریه ها وارد شوند که در این حالت موجب آمبولی ریوی (PE) می شوند.

علائم آمبولی پا

قرمزی تغییر رنگ خفیف در پوست ناحیه لخته خون اغلب یکی از نخستین نشانه های شکل گیری ترومبوز (یا لخته) در سیاهرگ است. دلیل تغییر رنگ پوست بسیار ساده است: مجموعه های متراکم از خون زیر سطح پوست با بزرگتر شدن اندازه نمایان‌تر می شوند. اگر به طور مداوم با وصله های قرمز رنگ پوست در پاهای خود مواجه می شوید، به ویژه پس از آسیب دیدگی یا عمل جراحی، باید این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. مشخصه قرمزی پوست ناشی از لخته خون در پا این است که با گذشت زمان از بین نمی رود و یا بدون هیچ دلیلی قابل مشاهده ای تشدید می شود. تورم تورم دردناک ممکن است در محل لخته خون شکل بگیرد، به ویژه اگر لخته در ناحیه قدم، قوزک یا ساق پا شکل گرفته باشد. این نواحی دارای تراکم های بافتی و استخوانی افزایش یافته هستند و شرایط برای بدن به منظور از بین بردن طبیعی لخته خون شکل گرفته را دشوارتر می شود. یکی از نشانه های مشخصه تورم مرتبط با لخته خون این است که به درمان های معمول مانند استفاده از کمپرس های گرم یا سرد واکنشی نشان نمی دهد. همچنین، تورم ممکن است بدون دلیل مشخصی به ناگاه تشدید شود و یا ممکن است بدون هیچ گونه آسیب خارجی به ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته شکل گرفته باشد. گرمای پوست لخته شدن خون اغلب موجب تغییر در دما می شود. در لخته های خون پا، دمای پوست در ناحیه ای که لخته خون قرار دارد، ممکن است افزایش یابد و هنگام لمس کاملا این تفاوت دما احساس شود. پوست گرم اغلب با نشانه های دیگر از جمله خارش و حالتی ضرباندار همراه است. همانند دیگر نشانه ها، این شرایط نیز به درمان های خانگی واکنش چندانی نشان نمی دهد و در صورت عدم درمان با گذشت زمان تشدید خواهد شد. غش کردن غش کردن و احساس سرگیجه ممکن است در صورت ناتوانی بدن برای از بین بردن لخته خون به طور طبیعی، یا در صورت جدا شدن و حرکت لخته به سمت ریه ها رخ دهند. سرگیجه ممکن است بیشتر زمانی که از حالت خوابیده یا نشسته بر می خیزید، شکل بگیرد، و به دلیل ماهیت غیر اختصاصی این نشانه، بسیاری از مردم آن را با امکان وجود لخته خون مرتبط نمی دانند. از دست دادن هوشیاری نشانه ای جدی محسوب می شود که باید علت دقیق آن توسط پزشک مشخص شود. این حالت خطر ایجاد آسیب های جدی را به همراه دارد زیرا ممکن است سر یا دیگر بخش های حساس بدن هنگام فرو افتادن به جایی برخورد کنند. افزایش ضربان قلب با بزرگ شدن اندازه لخته خون، بدن تلاش خود برای از بین بردن آن را بیشتر می کند و سخت‌تر کار کردن اندام های حیاتی مانند قلب به افزایش ضربان آن منجر می شود. اختلال در عملکرد قلب می تواند نشانه دهنده این باشد که لخته خون پا را ترک کرده و به دیگر بخش های بدن سفر کرده است. اگر این گونه باشد، شما احتمالا نشانه های دیگری از جمله درد تیز و شدید در قفسه سینه که هنگام تنفس عمیق تشدید می شود را نیز تجربه خواهید کرد. افزایش ضربان قلب می تواند موجب نشانه های روانی از جمله اضطراب و در موارد شدید، حملات هراس شود. اگر بدون کنترل باقی بماند، آهنگ سریع و مداوم ضربان قلب می تواند به مشکلات پزشکی دیگر نیز منجر شود، و از این رو مراجعه به پزشک و بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد.

آمبولی پا و خستگی

هر بیماری، مانند یک لخته خون، سیستم ایمنی بدن را مجبور به اضافه کاری می کند که می تواند شکل گیری احساس خستگی و ناتوانی را به همراه داشته باشد. همانند بسیاری دیگر از نشانه های ترومبوز سیاهرگی عمقی، خستگی می تواند نشانه ای غیر اختصاصی محسوب شده و از این رو، تشخیص ریشه شکل گیری آن دشوار باشد. در نتیجه، اگر به طور مداوم احساس خستگی می کنید، توجه به نشانه های دیگر وجود لخته خون اهمیت دارد. مشخصه خستگی مرتبط با لخته خون این است که بدون هیچ دلیل خاصی به ناگاه شکل می گیرد. به بیان دیگر، حتی اگر یک فعالیت جسمانی شدید انجام نداده باشید نیز ممکن است احساس ناتوانی در شما شکل بگیرد و حتی پس از خواب کافی همچنان احساس خستگی کنید.

آمبولی پا و تب

یک لخته خون، به ویژه اگر جدا شده و وارد جریان خون شده باشد، ممکن است موجب تب خفیف شود. افزون بر افزایش دمای بدن، نشانه های تب شامل تعریق یا لرز، سردرد مداوم، ضعف بدن، کم آبی بدن، و کاهش اشتها می شوند. در موارد شدید، تب می تواند موجب شکل گیری نشانه هایی از جمله تحریک پذیری و اختلالات خلق و خو، گیجی، تشنج، یا حتی توهم شود. این نشانه ها اغلب زمانی رخ می دهند که دمای هسته بدن در دامنه بسیار بالا، بین 39.4 و 41.1 درجه سلسیوس باشد.

آمبولی پا بدون علائم

تقریبا نیمی از افرادی که یک لخته خون در پا (یا ترومبوز سیاهرگی عمقی) را تجربه می کنند، نشانه های اندک یا هیچ نشانه ای دارند. در شرایطی که یک لخته خون بدون نشانه معمولا حکایت از این دارد که ترومبوز هنوز به مرحله ای جدی نرسیده است، اما همواره نیز این گونه نیست. حتی لخته های خون بزرگ که نیاز فوری به توجه پزشکی دارند می توانند گاهی اوقات بدون هیچ نشانه ای باشند و در جریان خون حرکت کنند. اگر در معرض خطر قرار دارید، این یکی از دلایل اهمیت انجام فعالیت هایی است که از شکل گیری لخته های خون پیشگیری می کنند. استفاده از پوشاک راحت، پرهیز از ایستادن و نشستن برای مدت زمان بیش از یک ساعت، کاهش مصرف نمک، و فعال باقی ماندن از لحاظ جسمانی از جمله اقداماتی هستند که می توانید مد نظر قرار دهید.

آمبولی پا و سیاهرگ های متورم

گاهی اوقات، یک لخته خون سرسخت خود را از طریق تورم در سیاهرگ های سطحی، یا اطراف قسمتی از پا که توسعه می یابد، نشان خواهد داد. اگر پدیده ای مشابه را در دیگر قسمت های بدن تجربه نمی کنید، باید توجه ویژه ای به این نشانه داشته باشید. در بیشتر موارد، سیاهرگ های متورم عوارض یا مشکلاتی را موجب نخواهند شد. با این وجود، در مواردی که لخته خون فشار قابل توجهی روی رگ های خونی اطراف وارد می کند، امکان پارگی داخلی وجود دارد و قرمزی یا کبودی تشدید شده را موجب شود.

آمبولی پا چیست

یکی از مشکلاتی که می تواند بعد از شکستگی های لگن، ران و ساق و یا اعمال جراحی لگن و پاها به وجود آید لخته شدن خون یا ترمبوز وریدی و سپس آمبولی وریدی یا ترومبوآمبولی Thromboembolism است. گرچه این عارضه می تواند در هر شکستگی های لگنی و پاها ایجاد شود ولی در افراد مسن و یا در افرادی که مدت زیادی در بستر استراحت کرده و بی حرکت می مانند بیشتر دیده می شود. DVT مخفف Deep Vein Thrombosis ، به معنای پیدا شدن لخته ی‌ خون در ورید‌های عمقی پا ، به ویژه ساق پا است. ورید‌های (سیاهرگ های) ساق و ران پا به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند: 1- ورید‌های سطحی که گاهی هم قابل رویت هستند و بعضی مواقع با نارسا شدن آنها بیماری واریس پیدا می‌شود. این ورید‌ها خون اندام تحتانی را به بالا می‌برند. 2- ورید‌های عمقی که خون را از همان ورید‌های سطحی و از عمق اندام‌ها تحویل می‌گیرند و راه اصلی انتقال خون به سمت بالا هستند. این وریدها بعدا خون را به وریدهای رانی و سپس لگن تخلیه کرده و از طریق وریدهای شکمی به قلب منتقل می‌کنند تا پس از تصفیه به سراسر بدن منتقل ‌شود. پیدایش DVT یا آمبولی در پا، در انتقال خون اختلال ایجاد می کند و به درد و تورم عضو منجر شود. از طرف دیگر ممکن است این لخته‌ها حرکت کرده و به وریدهای بالاتر و دستگاه‌های حیاتی مثل ریه، مغز، قلب و غیره بروند و عارضه‌های بدتری درست کنند.

علت آمبولی پا

عوامل مختلفی باعث ایجاد آمبولی در پا و ساق پا می‌شود که قابل کنترل‌اند و می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. یکی از این موارد افراد چاق هستند که فرقی نمی‌کند جوان باشند و یا سن بالایی داشته باشند، به هر حال می‌تواند عاملی برای ایجاد لخته شدن خون باشد. عامل دیگر، کسانی هستند که سیگار مصرف می‌کنند و یا سندرم متابولیک دارند. افرادی که دچار فشارخون و یا اختلالات چربی خون هستند، احتمال ابتلا به آمبولی در آن‌ها بسیار بالا است. همچنین افرادی که از گوشت قرمز بیشتر استفاده می‌کنند و در وعده‌های غذاییشان ماهی و سبزیجات کمتری می‌خورند جز عواملی هستند که به عنوان عامل خطرساز برای امبولی و ترومبوس ورید‌های عمقی تلقی می‌شوند. این‌ها از جمله مواردی هستند که افراد می‌توانند آن را اصلاح کنند. رژیم غذایی مناسب، قطع سیگار و کنترل فشار خون و چربی از جمله کارهایی است که فرد می‌تواند با رعایت الگوهای صحیح از احتمال بروز آمبولی پا جلوگیری کند. یک سری عوامل نیز مورد توجه قرار می‌گیرند که قابل کنترل نیستند. برای مثال طبیعتا با افزایش سن، شانس ایجاد آمبولی ریه بالا می‌رود و یا به طور کلی عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و یا عفونت‌ها، بیماری‌های مزمن ریوی و نارسایی‌های قلبی عواملی هستند که در بروز لخته شدن خون تاثیر دارند. به خصوص افرادی که جراحی‌های ارتوپدی و یا جراحی‌های لگن انجام داده‌اند به دلیل اینکه مدت زمان طولانی را بستری هستند، امکان دارد معمولاً در بیمارستان‌ها شیوه‌هایی که برای پیشگیری از لخته شدن خون در پا است انجام می‌شود از جمله داروهای ضد انعقادی که تجویز می‌شود و یا وسیله‌هایی که به اندام تحتانی بسته می‌شود تا خون در ورید‌ها ماندگار نشود. هر چقدر افراد استراحت‌های مطلق و بدون حرکت داشته باشند احتمال لخته شدن خون در آن‌ها بالا‌تر می‌رود. به همین دلیل به بیمار توصیه می‌شود که در اسرع وقت از تخت خود پایین آید و راه برود.

تشخیص آمبولی پا

آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ ونوگرافی‌ (رادیوگرافی‌ وریدها)، سونوگرافی‌ و پلتیسموگرافی‌ (میزان‌ خونی‌ را که‌ از اندام‌ عبور می‌کند، اندازه‌ می‌گیرد) باشند. اگر لخته‌ها کوچک‌، محدود به‌ ساق‌ بوده‌ و بیمار توانایی‌ حرکت‌ داشته‌ باشد، درمانی‌ لازم‌ نیست‌. لخته‌ها غالباً خود به‌ خود رها می‌شوند. برای‌ اکثر بیماران‌ بستری‌ شدن‌ به‌ خاطر تزریق‌ ضد انعقادها و مشاهده‌ عوارض‌ لازم‌ است‌. در بیماران‌ خاص‌، اقدام‌ به جراحی‌ برای‌ کار گذاشتن‌ یک‌ دستگاه‌ غربال‌ (چتر) در ورید اجوف‌ تحتانی‌ (ورید اصلی‌ که‌ به‌ ریه‌ها وارد می‌شود) برای‌ به‌ دام‌ انداختن‌ لخته‌ها قبل‌ از رسیدن‌ به‌ ریه‌ها می شود. زمانی که برای یک فرد تشخیص آمبولی داده می شود باید درمان ضد انعقاد شروع شود و دارویی به نام هپارین تجویز می شود که به صورت تزریقی بوده، اما داروی وارفارین نیز اغلب در دوره درمان و بعد از آن نیز تجویز خواهد شد. از جوراب های آنتی آمبولی نیز برای درمان آمبولی در پا و پیشگیری از لخته شدن خون بهره گرفته می شود. در بیماران با درمان وارفارین نیاز به انجام آزمایش خون و اندازه گیری سطح INR خون دارند که با توجه به سطح INR دوز وارفارین توسط پزشک معالج تنظیم می شود. باید سه ماه اول درمان ضد انعقاد، INR خون چک شود.

عوامل خطر در آمبولی پا

افراد در معرض خطر – سرطانی ها – افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. – افرادی که زیاد در رختخواب می مانند. – افراد مسن – سیگاری ها – مسافرت طولانی – افراد چاق – ابتلا به ترومبوز ورید عمقی در گذشته – سن بیشتر از 35 سال – دوقلو یا چند قلوزایی – عمل جراحی سزارین – بیماری ترومبوفیلی (افزایش لخته شدن خون)افراد در معرض خطر – سرطانی ها – افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. – افرادی که زیاد در رختخواب می مانند. – افراد مسن – سیگاری ها – مسافرت طولانی – افراد چاق – ابتلا به ترومبوز ورید عمقی در گذشته – سن بیشتر از 35 سال – دوقلو یا چند قلوزایی – عمل جراحی سزارین – بیماری ترومبوفیلی (افزایش لخته شدن خون)

آمبولی پا در بارداری

زنان در طی بارداری و 4 تا 6 هفته بعد از زایمان ممکن است دچار ترومبوز ورید عمقی گردند. در سه ماهه اول بارداری و 6 هفته بعد از زایمان، احتمال لخته شدن خون زیاد است. در دوران بارداری، به علت افزایش هورمون استروژن، احتمال تشکیل لخته خونی 10 برابر می شود. فشار رحم در طی بارداری نیز می تواند مانع جریان خون شود. برخی اختلالات خونی نیز می تواند باعث این مشکل شود.

درمان آمبولی پا

داروهای ضد انعقاد خون از قبیل وارفارین و هپارین توسط پزشک تجویز می شوند. این داروها باعث تجزیه لخته خون و درمان آمبولی می شوند. داروهایی که باعث حل شدن لخته خون می شوند را ترومبولیتیک می خوانند. این داروها باعث خونریزی ناگهانی و شدید می شوند. این داروها در بیمارستان به صورت تزریق داخل وریدی، وارد بدن می شوند. اگر شما از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، باید مرتبا آزمایش خون بدهید. پزشک برای شما آزمایش خون می نویسد تا ببیند رگ های شما نازک نشده باشد. داروهای ضدانعقاد باعث رقیق شدن خون می شوند و مصرف کنندگان آنها، به آسانی خونریزی می کنند. خونریزی داخلی، خطرناک است. علائم هشداردهنده خونریزی داخلی عبارتند از: درد شکم، تهوع قرمز و یا شبیه دانه های قهوه، مدفوع قرمز روشن و یا سیاه. خونریزی در مغز باعث سردرد شدید، سکته، تغییرات بینایی، تحرک غیرطبیعی و گیجی می شود. در صورت بروز آمبولی یا لخته در وریدهای عمقی پا و ساق پا درمان با استفاده از داروهای ذکر شده شروع می شود. البته دوز و میزان مصرف دارو وقتی ترومبوز یا آمبولی به وجود آمده است بیش از میزانی است که برای پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشگیری از آمبولی پا

با دنبال کردن موارد زیر، می‌توان از تشکیل لخته‌های خون و آمبولی در پاها پیشگیری کرد: اگر مجبور بودید مدتی را در حالت درازکش بوده باشید، مثلا پس از جراحی، بیماری یا تصادف، هرچه سریع‌تر راه رفتن را آغاز کنید. اگر در معرض خطر تشکیل لخته هستید، با پزشک خود در مورد موارد زیر صحبت کنید: استفاده از جوراب‌های ساق بلند فشاری یا جوراب ضد آمبولی (که اغلب جوراب‌های ساق‌بلند فشاری پزشکی خوانده می‌شوند)، استفاده از داروهای ضدانعقاد خون برای پیشگیری از تشکیل لخته خون. اگر ناچارید برای مدتی طولانی در حالت نشسته بمانید، مثلا در سفرهایی که بیش از 4 ساعت به طول می‌انجامند، هر 2 تا 3 ساعت یک بار، بلند شوید و راه بروید. در همان حالت نشسته، اندام تحتانی خود را ورزش دهید، به این صورت که: 1- در حالی که انگشت شست پای خود را روی زمین نگه داشته‌اید، پاشنه‌های خود را بالا و پایین ببرید. 2- در حالی که پاشنه‌های خود را روی زمین نگه داشته‌اید، انگشت شست پای خود را بالا و پایین ببرید.

بیشتر بخوانید : آمبولی ریه ♥ درد روی پا ♥ درد ران پا ♥ آرتروز پاگرفتگی رگ پا

  • بندر موسوی

درمان التهاب پوست بعد از اصلاح

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۴۲ ب.ظ

درمان التهاب پوست بعد از اصلاح

التهاب صورت ,التهاب صورت بعد از اصلاح,التهاب صورت بعد از وکس,التهاب صورت نوزاد,التهاب صورت جوش,التهابات صورت,التهاب پوست صورت,درمان التهاب صورت

التهاب صورت , التهاب صورت بعد از اصلاح , التهاب صورت بعد از وکس , التهاب صورت نوزاد

توضیحاتی در مورد التهاب صورت

قرمزی زیاد پوست صورت می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. دلایل معمول شامل رزاسه، لوپوس، آکنه، اگزما، سبوره، پیش از یائسگی، پارگی مویرگ‌ها یا خشکی بیش از حد پوست می‌شود. صورت شما چه ته مایه‌ای از قرمز در تمام قسمت‌هایش داشته باشد و چه بدتر، لکه‌های قرمز روی آن خودنمایی کند، به هر حال قرمزی صورت شما، نشانه‌ای از سالم نبودن پوست بوده که می‌تواند احساس خجالت و ناخوشایندی به شما بدهد. ضمنا، قرمزی صورت ممکن است منجر به التهاب، احساس سوزش، خارش و درد شود که همه‌ی اینها احساس ناخوشایندتان را بدتر خواهند کرد. قرمزی زیاد پوست صورت می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. دلایل معمول شامل رزاسه، لوپوس، آکنه، اگزما، سبوره، پیش از یائسگی، پارگی مویرگ‌ها یا خشکی بیش از حد پوست می‌شود. سایر دلایل قرمزی پوست، آفتاب سوختگی، قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی سرد، بودن در محیطی گرم برای طولانی مدت، مصرف زیاد الکل و استرس بیش از حد در زندگی است. خوشبختانه راههای ساده و موثر زیادی وجود دارد که می‌تواند این علائم را در صورت‌تان تسکین بدهد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب صورت صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درمان خانگی التهاب صورت

۱. کمپرس سرد برای درمان قرمزی خفیف پوست صورت، کمپرس سرد بسیار مفید است. سرما کمک می‌کند رگهای خونی زیر پوست منقبض شده در نتیجه قرمزی به حداقل برسد. ضمنا کمپرس سرد، از خارش و التهاب نیز می‌کاهد. مقداری یخ را در حوله‌ای نازک بپیچید و این کمپرس را به آرامی به مدت یک دقیقه روی تمام صورت‌تان حرکت دهید. ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید و مجددا این کار را انجام دهید. هرگز یخ را مستقیما روی پوست نگذارید چون سرما می‌تواند به سلول‌های پوست آسیب بزند. ۲. آلو‌ئه ورا می‌توانید از ژل آلو‌‌ئه ورا برای برطرف کردن قرمزی پوست کمک بگیرید. آلو‌ئه ورا خاصیت التیام بخش روی پوست دارد چون ویژگی‌های ضد التهابی دارد که به کاهش التهاب، خارش و خشکی پوست کمک می‌کند. یک برگ آلو‌ئه ورا را برش بزنید و ژل آن را خارج کنید. ژل را به پوست صورت‌تان بمالید و اجازه دهید خودش خشک شود. با آب ولرم آبکشی کرده و با یک حوله‌ی نرم خشک کنید. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا قرمزی برطرف شود. ۳. جو دوسر کلوئیدی یک درمان بسیار معروف برای قرمزی پوست صورت، جو دوسر کلوئیدی خیس خورده است که کاملا باز و له شده است. این مرهم، خاصیت مرطوب کنندگی برای پوست دارد که می‌تواند قرمزی پوست ناشی از خشکی و اگزما را برطرف کند. ضمنا، خاصیت ضد التهابی دارد که به کاهش التهاب کمک کرده و سطح pH پوست را تعدیل می‌کند. مطالعه‌ای که در سال 2007 انجام شد نشان داد جو دوسر کلوئیدی خاصیت مرطوب کنندگی، نرم کنندگی، مراقبت کنندگی و ضد التهابی دارد. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جو دوسر کلوئیدی را با مقدار کافی آب ترکیب کنید تا خمیری چسبناک درست شود، آن را به پوست‌تان بزنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم آبکشی کنید. این راهکار ساده را هر روز به کار ببرید تا دیگر قرمزی روی صورت‌تان بماند. ۴. خیار خیار حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است، ضمنا محتوای آب بالایی داشته که کمک می‌کند پوست‌تان سالم و هیدراته بماند. خاصیت قابض خیار، رگهای خونی پوست را منقبض کرده و از قرمزی‌ پوست کم می‌کند. ویژگی خنک کنندگی خیار کمک می‌کند پوست ملتهب، آرام شود. ضمنا خیار، خارش و تورم پوست را هم کم می‌کند. برش‌های نازکی از خیار تهیه کنید و این برش‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال خنک کنید. یک برش را یک دقیقه روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید و بعد با برش خنک دیگری جایگزین کنید. این کار را حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید و چند بار در روز تکرار کنید.۵. چای سبز پلی فنول‌های موجود در چای سبز، خاصیت جوان سازی پوست دارند و می‌توانند هر گونه قرمزی صورت را از بین ببرند. چای سبز خاصیت ضد التهابی هم دارد که رگهای خونی را منقبض کرده و در نتیجه از التهاب و قرمزی می‌کاهد. یک فنجان چای سبز درست کنید و آن را ۳۰ دقیقه در یخچال خنک کنید. پارچه‌ی تمیزی را به آن آغشته کرده و چند دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. ۶. عنبر سایل عنبر سایل نیز با قرمزی پوست مبارزه می‌کند. این گیاه یک قابض طبیعی است که با انقباض رگهای خونی و مسدود کردن حفره‌های سطح پوست، تظاهر قرمزی پوست را به حداقل می‌رساند. عنبر سایل حاوی تانین نیز هست که مهار کننده‌ی واکنش‌های التهابی در پوست است. یک پنبه‌ی توپی را به عصاره‌ی عنبر سایل آغشته کرده و ۵ دقیقه به صورت‌تان بمالید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. ۷. عسل مانیوکا عسل مانیوکا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و خاصیت ضد التهابی قوی دارد که به کاهش قرمزی پوست ناشی از آکنه کمک می‌کند. این عسل خواص ضد باکتری دارد که با باکتری‌های آکنه که می‌توانند دلیل قرمزی پوست باشند مبارزه می‌کند. ضمنا عسل مانیوکا بدون اینکه پوست را چرب کند، آن را مرطوب نگه می‌دارد. کمی عسل مانیوکا را به پوست صورت‌تان بمالید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن یک مرطوب کننده‌ی سبُک بزنید. این کار را روزی یک بار انجام دهید. ۸. سرکه سیب سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی بوده که به کاهش قرمزی پوست ناشی از مشکلاتی چون جوش‌های ملتهب، اگزما و رزاسه کمک می‌کند. ضمنا خاصیت اسیدی سرکه سیب، پوست را ضد عفونی می‌کند. عفونت هم می‌تواند التهاب و قرمزی ایجاد کند. مقادیر مساوی آب و سرکه سیب خام را با هم ترکیب کنید و یک پنبه‌ی توپی را به این محلول آغشته کرده و به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید. همچنین می‌توانید برای درمان عمقی‌تر پوست، ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب خام را با یک قاشق چایخوری عسل خام و یک فنجان آب مخلوط کرده و آن را روزی دو بار بنوشید.

التهاب صورت و روغن نارگیل

یک راه طبیعی دیگر برای برطرف کردن قرمزی پوست صورت، روغن نارگیل است. اسید چرب بالای روغن نارگیل به کاهش التهاب و احیا کردن پوست کمک می‌کند. همچنین خاصیت مرطوب کنندگی روغن نارگیل، با خشکی پوست که علت عمده‌ی قرمزی پوست است مبارزه می‌کند. یک پنبه‌ی توپی را به روغن نارگیل بکر آغشته کرده و به آرامی روی پوست ماساژ دهید. بگذارید در طول شب روی پوست‌تان بماند و صبح با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید. یک راه دیگر هم این است که ۲ تا ۳ قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و آن را به قسمت مورد نظر بزنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. می‌توانید این درمان را دو تا سه بار در روز بکار ببرید.

قرمزی و التهاب صورت

. علت‌ قرمزی و التهاب پوست‌تان را پیدا کنید تا از عوامل برانگیزاننده‌ی آن اجتناب کنید. . از صابون‌ها و مواد شیمیایی تند برای صورت‌تان استفاده نکنید چون موجب حساسیت و قرمزی پوست می‌شوند. . وقتی محصول مراقبت از پوست جدید می‌خرید، همیشه قبل از استفاده ترکیبات آن را چک کرده و کمی از آن را تست کنید. . بعد از شستن صورت، همیشه فورا لوسیون یا کرم مرطوب کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شده و دچار خشکی پوست نشوید. . همیشه قبل از رفتن به رختخواب آرایش صورت‌تان را پاک کنید تا آلودگی‌ها و مواد شیمیایی و باکتری‌ها روی پوست‌تان باقی نمانده و حفره‌ها را مسدود نکنند. . صورت‌تان را زیاد لمس نکنید. . هر وقت قرار است در معرض نور خورشید قرار بگیرید، کلاه لبه‌دار سرتان کنید و صورت‌تان را در سایه نگه دارید، البته ضد آفتاب را فراموش نکنید. . روش‌هایی برای کاهش استرس پیدا کنید که مناسب شما باشد و مرتبا آن را بکار ببرید، چون استرس هم می‌تواند پوست را قرمز و ملتهب کند. . مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن‌تان دهیدراته نشود. . غذاهای آب رسان به بدن، بیشتر مصرف کنید، مانند هویج، سیب زمینی شیرین، سیب، کرفس، نارگیل، خیار، هندوانه، هلو، پاپایا، اسفناج و بروکلی تا رطوبت پوست‌تان از درون نیز حفظ شود. . از مصرف غذاهای پُرادویه، نوشیدنی‌های داغ، کافئین و الکل پرهیز کنید، این محصولات، مشکلات پوستی‌تان را تشدید می‌کنند. . اگر قرمزی پوست‌تان همراه با تورک لب‌ها یا زبان است یا تنگی نفس هم دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

علائم قرمزی و التهاب صورت

علائم قرمزی پوست چگونه ظاهر می‌شوند؟ قرمزی پوست صورت در ناحیه‌ی گونه‌ها و روی استخوان بینی؛ مشخص بودن رگ‌های عنکبوتی و کوچک روی گونه و بینی؛ زبری، برآمدگی و جوش روی پوست به‌همراه احساس ناخوشایند سوختگی و گزیدگی؛ تخریب پوست، ناصافی پوست و ضخیم شدن پوست به‌ویژه در ناحیه‌ی بینی؛ قرمز شدن چشم‌ها، آب آمدن از آنها و تحریک‌شدن این ناحیه.

علت قرمزی و التهاب صورت

علت قرمزی پوست صورت چیست؟ گشاد و باز شدن رگ‌های پوستی به دلایلی چون: حساسیت به برخی از غذاها و مواد دارویی؛ حساسیت به مواد آرایشی، کرم ضدآفتاب، صابون یا هر ماده‌ی دیگری که در مجاورت پوست ایجاد قرمزی و احساس سوختگی و گزیدگی کند؛ مصرف الکل؛ کافئین؛ نور خورشید به‌ویژه وقتی موجب سرخ شدن و برافروختگی می‌شود؛ ورزش سنگین؛ احساساتی چون خجالت، استرس و عصبانیت هم موجب قرمزی مداوم می‌شوند. برخی از بیماری‌های پوستی هم باعث قرمزی می‌شوند. این بیماری‌ها به‌خاطر آسیبی که به سطح و ساختار زیرین پوست وارد می‌کنند موجب قرمزی و ناصافی می‌شوند: گشاد شدن رگ‌ها باعث ایجاد قرمزی همراه با برآمدگی‌هایی روی بینی، پیشانی، چانه و گونه‌ها می‌شود. بیماری‌ها و قرمزی پوست می‌توانند باعث قرمزی، ناهمواری و خشک‌شدن پوست پیشانی، خط رویش مو، گردن، گوش‌ها و سایر نقاط بدن می‌شود. پوست قرمز، ناصاف و پر از جوش می‌شود. رگ‌های خونی به دلایل پیری، چاقی مفرط یا گردش خون ضعیف آسیب می‌بینند. گاهی هم رگ‌ها به واسطه‌ی تابش آفتاب دچار پارگی می‌گردند. از دلایل غیرمعمول و نادر قرمزی پوست صورت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عوامل وراثتی و سابقه‌ی وجود قرمزی شدید پوست صورت در خانواده می‌تواند موجب بروز این مشکل بشود. قرمز بودن و التهاب پوستی می‌تواند به‌خاطر وجود کِرم‌های بسیار ریز پوستی باشد که ممکن است به‌طور طبیعی روی پوست وجود داشته باشند، اما روی پوست افراد بیمار بسیار پرتعدادترند.

التهاب صورت و خارش

پوست متورم و آزرده دچار خارش می‌شود. گاهی وجود خارش روی پوست عادی تلقی می‌شود و در برخی موارد نیز این مشکل توجیه‌شدنی نیست و نمی‌توان برای آن علتی درنظر گرفت. مثلا قرمز شدن پوست بازو در اثر ترشح مواد شیمیایی از ماست‌سل‌ها در این ناحیه باعث بروز قرمزی می‌شود. البته چنین نوعی از قرمز شدن پوست کاملا طبیعی است. در این مواقع نیازی به پیگیری موضوع نیست؛ مگر اینکه قرمزی شدیدتر بشود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. احتمال وقوع این مشکل زیاد است. قرمزی صورت از بارزترین علائم آن است. قرمزی صورت همیشه در این نوع از خارش رخ می‌دهد، اما هرگز نباید منتظر سایر علائم مانند تب باشید. برای پیگیری باید منتظر بمانید و صبر کنید تا ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود.

التهاب صورت و درماتیت تماسی آلرژیک

این مشکل پوستی نیز به‌گونه‌ای است که به‌خاطر وجود محرک حساسیت‌زا پوست تحریک و ملتهب می‌شود. مواد مختلفی مانند مواد آرایشی، صابون، برخی از گیاهان و فلزات و برخی رایحه‌ها می‌توانند موجب حساسیت شوند. این مشکل به‌سادگی در منزل حل می‌شود. اصلی‌ترین راه درمان، دوری از مواد محرکی است که باعث التهاب پوستی می‌شوند. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها نیز برای کاهش التهاب پوستی مفید هستند. این مشکل پوستی رایج است. قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن از عوارض درماتیت تماسی آلرژیک است. این مشکل همیشه با قرمزی پوست صورت همراه است. می‌توان با خوددرمانی این مشکل را حل کرد.

التهاب صورت و آکنه روزاسه

آکنه مشکلی طولانی‌مدت است که می‌تواند پوست و گاهی چشم‌ها را تحت‌تأثیر قرار بدهد. آکنه روزاسه باعث ایجاد جوش و قرمزی می‌شود و در زنان و کسانی که پوست رنگ‌پریده و بیش‌ازحد سفید دارند، رایج‌تر است. آکنه روزاسه بیشتر برای افراد میان‌سال و مسن اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید؛ ضمن اینکه آزمایش خاصی نیز برای تشخیص آن وجود ندارد. درمان قطعی برای آکنه روزاسه وجود ندارد، اما ژل بریمونیدین، لیزردرمانی و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از شدت علائم بکاهند. این مشکل نسبتا رایج است. برآمدگی سفید و صورتی، قرمزی و زبری پوست صورت و بینی، افزایش خارش ازجمله نشانه‌های آکنه روزاسه است. این مشکل هم با قرمزی پوست صورت همراه است. برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

التهاب صورت و سلولیت

سلولیت صورت نوعی عفونت پوستی است که از بخش‌های دیگر بدن مانند دهان یا سینوس‌ها می‌آید و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد. از علائم سلولیت می‌توان به درد، قرمزی پوست، گرما و التهاب در ناحیه‌ی عفونی اشاره کرد. برای جلوگیری از پخش عفونت باید به پزشک عمومی یا مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کرد تا مصرف آنتی‌بیوتیک هر چه زودتر شروع بشود. بروز سلولیت چندان رایج نیست. از علائم آن می‌توان به تب، خارش، قرمزی پوست، التهاب و درد در صورت اشاره کرد. سلولیت همیشه با قرمزی پوست صورت همراه است. برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه بشود.

التهاب صورت و آنافیلاکسی

آنافیلاکسی با ایجاد تغییراتی در تنفس و ضربان قلب شروع می‌شود. این تغییرات ناشی از واکنش نسبت به عاملی حساسیت‌زا هستند. این مشکل بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب مرگ بشود. در صورت بروز علائم آنافیلاکسی حتما باید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. درصورتی‌که از سوی پزشک مجوز داشته باشید، می‌توانید از آمپول اپی‌نفرین هم استفاده کنید. اما هرگز بدون اجازه‌ی پزشک نباید از این آمپول استفاده کنید. آنافیلاکسی نادر است. حالت تهوع و استفراغ، نفخ شکم، سردرد، دردهای شکمی و خوب نبودن حال عمومی از نشانه‌های این بیماری است. برای درمان باید به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

التهاب صورت و سرخک

سرخک نوعی عفونت است که در کودکان ایجاد می‌شود. خارش در این بیماری ویروسی از سر شروع می‌شود و به سایر نقاط بدن تسری پیدا می کند. حرف زدن، سرفه و عطسه‌ی فرد بیمار به‌سادگی باعث سرایت این بیماری به دیگران می‌شود. بعد از معاشرت با فرد مبتلا باید نهایتا تا ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کنید. نوزادان نیز پس از قرار گرفتن در معرض این ویروس باید واکسن بزنند. در غیر این صورت، بیماری به‌راحتی به بدن شما منتقل می‌شود. سرخک نیز بیماری رایجی نیست. تب، بی‌اشتهایی، بد بودن حال عمومی بدن، سرفه‌ی خشک یا همراه با خلط از نشانه‌های این بیماری است. برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه بشود.

روش درمان التهاب صورت

به‌محض مشاهده‌ی علائمی که عنوان شد، اقدام به پیگیری مشکل کنید. هر چقدر زودتر مشکل را پیگیری کنید، رفع آن ساده‌تر خواهد بود. هر گونه قرمزی پوست صورت در نواحی چشم که به‌شکل سوختگی و آزردگی پوستی ایجاد می‌شود، باید سریعا درمان و رسیدگی بشود، زیرا غفلت می‌تواند روی بینایی فرد مبتلا اثر منفی بگذارد. وقتی پوست دچار برافروختگی می‌شود، باید سریعا این مشکل را پیگیری کرد و تا قرمزی خفیف است و هنوز شدید نشده، این مشکل را رفع کرد. پیگیری محرک‌های حساسیت‌زا نیز به درمان قرمزی پوست صورت کمک می‌کند. لیزردرمانی هم به ازبین‌رفتن قرمزی و رگ‌هایی که روی صورت نمایان هستند، کمک می‌کند. پرسش‌هایی که دکتر برای درمان می‌پرسد معمولا از این قرار هستند: آیا قرمزی پوست صورت شما دائمی است یا گاهی ظاهر می‌شود و دومرتبه از بین می‌رود؟ چه مدت صورت شما قرمز بوده است؟ آیا امروز یا در طول هفته‌ی گذشته، تب داشته‌اید؟ آیا دچار مسمویت خاصی شده‌اید؟افرادی که دچار قرمزی پوست می‌شوند، علائم زیر را نیز تجربه می‌کنند: ۴ درصد خستگی ۳ درصد سردرد ۲ درصد تب علائم دائمی در افراد مبتلا به قرمزی پوست صورت با بسامد زیر نمود می‌یابد: ۳۲ درصد کمتر از یک روز ۳۰ درصد کمتر از یک هفته ۲۳ درصد در طول یک ماه بسامد بیماری‌های مختلفی که باعث قرمزی پوست صورت می‌شود به این شکل است: ۳۹ درصد دچار خارش پوستی نامشخص هستند. ۲۷ درصد درماتیت تماسی آلرژیک دارند. ۴ درصد مبتلا به آکنه روزاسه هستند.

درمان قرمزی و التهاب صورت

قرمزی و التهاب پوست می‌تواند به‌خاطر خشکی بیش‌ازحد یا تحریک عاملی حساسیت‌زا و آکنه رخ بدهد. عسل دارای خواص طبیعی ضدالتهاب است. بنابراین به کمک ماسک عسل می‌توان از التهاب پوست کاست. ابتدا باید صورت خود را با آب گرم بشویید، سپس ماسک عسل را به‌مدت ۳۰ دقیقه روی نقاط قرمز پوست خود بگذارید و یادتان باشد، درصورتی‌که قرمزی پوست شما ناشی از آفتاب‌سوختگی است، نباید از این ماسک استفاده کنید. بلغور جوی دوسر نیز خواص ضدالتهابی دارد. استفاده از این ماده برای شستن پوست نه‌تنها به رفع خشکی بلکه به از بین بردن التهاب ناشی از قرمزی پوست هم کمک می‌کند. اگر هم احساس می‌کنید که پوست شما به‌خاطر خشکی بیش‌ازحد قرمز می‌شود، از ماسک آلوئه‌ورا برای مرطوب‌سازی استفاده کنید. برای کاهش قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی هم می‌توانید از ترکیب آلوئه‌ورا، سرکه‌ی سفید و سرکه‌ سیب استفاده کنید. مواد زیر نیز برای کاهش قرمزی مفید هستند: ماست روغن اسطوخدوس چای سرد و بابونه قطعات خیار روغن نارگیل و فراورده‌های آن نیز می‌توانند به رفع قرمزی ناشی از سوختگی آفتاب کمک کنند، زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. مکانزیم عمل این ماده در رفع قرمزی چندان مشخص نیست، اما در طب سنتی هندی آیوروِدا نیز زیاد استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که نارگیل وارد پوست و ساختار سلول‌های مرتبط با بافت پوستی می‌شود و از تخریب بیشتر پوستی جلوگیری می‌کند. ضمنا این ماده آنتی‌باکتریال و محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش هم دارد. با این حال نمی‌توان آن را جایگزین ضدآفتاب کرد. همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید و درمعرض آفتاب کلاه به سر داشته باشید. پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید و آن را با آب خنک و پاک‌کننده‌های ملایم بشویید. پاک‌کننده‌ها نه خیلی خشک باشند و نه خیلی مرطوب. در شرایطی که مشکل خیلی جدی نیست، از برخی داروهای بدون نسخه هم می‌توان کمک گرفت. سبک زندگی خود را برای داشتن اوقاتی بدون استرس تغییر بدهید.

بیشتر بخوانید : سرطان صورت ♥ درد یک طرف صورت ♥ یوگای صورت ♥ چین و چروک صورتنارنج و پوست صورت

  • بندر موسوی